​Norrmejerier stödjer hus för norrländska hjältar

​Norrmejerier stödjer hus för norrländska hjältar

Under sommaren 2015 kan norrlänningar läsa om Hjältarnas hus på mjölkpaket från Norrmejerier.

- Avstånden i Norrland är stora och när ett barn blir sjukt kan familjer periodvis splittras och sakna en naturlig plats att vara tillsammans på. Ett hjärteprojekt som Hjältarnas hus berättar vi gärna om på våra mjölkpaket, berättar Victoria Johansson, marknadschef, Norrmejerier.

Självklart samhällsengagemang
Hjältarnas hus är ett hem för svårt sjuka barn som vårdas vid Norrlands universitetssjukhus och deras familjer. Avsikten är att sjukhusvistelsen ska bli en så trygg och positiv upplevelse som möjligt.
- Som det lokala mejeriet är vår delaktighet i det norrländska samhället viktigt. Vem som helst kan drabbas av sjukdom och detta hus gör verkligen stor skillnad för barn och familjer som hamnar i en svår situation, säger Victoria Johansson.
Budskapet om Hjältarnas hus kommer under sommaren finnas på mer än en miljon mjölkpaket. Varje paket ställs i snitt på matbordet fyra gånger och blir ofta läst av hela familjen innan det är tomt.

Fakta Hjältarnas hus
I december 2014 blev det klart att Västerbottens läns landsting ska bygga Hjältarnas hus intill Norrlands universitetssjukhus och beräknas stå klart i slutet av 2016.
Norrlandsuniversitetssjukhus är regionsjukhus för Norra sjukvårdsregionen, vilket omfattar landstingen i Västernorrlands, Jämtlands, Västerbottens och Norrbottens län. Totalt bor cirka 900 000 människor i regionen spridda över halva Sveriges yta.

Medel för verksamhet och inredning
Fram till dess att huset står klart kommer föreningen Hjältarnas hus att arbeta med insamlingsverksamhet och att ta fram en organisation för den fortsatta driften.
Föreningen behöver medel för verksamheten och till inredning, inventarier och utemiljö. Hjältarnas hus hoppas på ett fortsatt engagemang från företag, privatpersoner, organisationer och även andra som bidrar i regionen.
Läs mer på: http://hjaltarnashus.se/

För mer information
Victoria Johansson, marknadschef för mejeri Sverige, Norrmejerier, 070 269 29 39, victoria.johansson@norrmejerier.se
Christer Nederstedt, projektledare 070 597 82 86, christer@hjaltarnashus.se

Presskontakt
Mariann Holmberg, kommunikationsansvarig, Norrmejerier, 072 222 73 43, mariann.holmberg@norrmejerier.se

Norrmejerier Ek. Förening är Sveriges nordligaste mejeriförening och ägs av ca 530 lokala bönder i Norrbotten, Västerbotten och Västernorrland. Vi förädlar årligen drygt 200 miljoner kg mjölk på våra mejerier i Umeå, Luleå och Burträsk till olika mejeriprodukter som mjölk, fil, grädde och ost. Vi har unika varumärken som Västerbottensost®, Verum®, Gainomax®, Fjällfil® och Fjällyoghurt®. Norrmejerier sysselsätter ca 510 årsanställda och omsätter ca 1,9 miljarder kronor per år.