Skapa ett konstverk, bygg en labyrint eller varför inte en staty? Bara fantasin sätter gränsen för kreativiteten i Norrmejeriers deltävling under Kartongmatchen 2017.  Fotograf: Henrik M Lindgren
Skapa ett konstverk, bygg en labyrint eller varför inte en staty? Bara fantasin sätter gränsen för kreativiteten i Norrmejeriers deltävling under Kartongmatchen 2017. Fotograf: Henrik M Lindgren

​Norrmejerier utmanar elever i norrländsk kartongkreativitet

Tillsammans med Tetra Pak och Världsnaturfonden bjuder Norrmejerier in norrländska barn och elever i förskolan och grundskolan F-6 till Kartongmatchen som pågår under hösten 2017. Kartongmatchen ingår som en del i Norrmejeriers omfattande hållbarhetsarbete.

– Tanken är att barn och elever i Norrland ska få lära sig mer om återvinning, samtidigt som de har roligt och får släppa loss sin kreativitet genom att skapa någonting med dryckeskartonger, innan de återvinns säger Johanna Cory, projektledare, Norrmejerier.

Statistik från Tetra Pak visar att endast 36 procent av Sveriges mjölkkartonger återvinns, men målet är att komma upp i minst 50 procent år 2020 enligt Tetra Pak.

– Första pris är ett tårtkalas till hela klassen, men främst är målet att öka medvetenheten för att återvinna, vilket är en långsiktig vinst för miljön. Vi hoppas att Kartongmatchen och vår deltävling ska engagera många norrländska barn och deras familjer och få fler att återvinna mer säger Johanna Cory, Norrmejerier.

Fakta Kartongmatchen

Kartongmatchen består av tre obligatoriska delmoment eller ”matcher” och en frivillig pristävling för alla norrländska barn och elever som vill tävla tillsammans med Norrmejerier i Norrländsk kartongkreativitet. Eleverna får själva bestämma vad de vill skapa med dryckeskartongerna. Arbetet och hur återvinningen går till ska dokumenteras på valfritt sätt. Norrmejeriers pristävling är öppen under perioden 25 oktober till 24 november. Första priset i varje åldersgrupp är ett tårtkalas till hela klassen.

Kartongmatchen är Sveriges största skoltävling. Sedan starten 2012 har nästan 180 000 elever deltagit och bidragit till att öka återvinningen av dryckeskartong i Sverige.

Kartongmatchen är ett projekt av Tetra Pak i samarbete med Världsnaturfonden WWF.

Kartongmatchen finns i sin helhet på http://www.kartongmatchen.se/

Norrmejeriers arbete med hållbara förpackningar

Norrmejerier har som miljömål att minska klimatpåverkande utsläpp från förpackningar. Kartongen i alla Norrmejeriers förpackningar kommer från ansvarsfullt odlad skog.

Vi har bytt ut till korkar gjorda av biobaserad plast för mjölk i en-litersförpackning. För Ekologisk mjölk i förpackning med skruvkork är även det yttre skiktet bytt till biobaserad plast. Det gör att Norrmejeriers ekologiska mjölk med skruvkork har större andel förnyelsebar råvara än samma produkt förpackad i kartong utan plastkork

Presskontakt

Mariann Holmberg, kommunikationsansvarig, Norrmejerier, 072 222 73 43, mariann.holmberg@norrmejeirer.se

Norrmejerier Ek. Förening är norrlänningarnas mejeri och ägs av cirka 460 lokala bönder varav 390 aktiva mjölkleverantörer i Norrbottens, Västerbottens och delar av Västernorrlands och Jämtlands län. Vi förädlar årligen drygt 200 miljoner kg mjölk vid våra mejerier i Umeå, Luleå och Burträsk till olika mejeriprodukter som mjölk, fil, grädde och ost. I vårt produktsortiment ingår varumärkena Norrmejerier®, Västerbottensost®, Verum®, Gainomax®, Fjällfil®, Fjällyoghurt® och Norrgott®. Norrmejerier sysselsätter drygt 500 årsanställda och omsätter ca 1,8 miljarder kronor per år.