Norrmejerier visar svagt positivt resultat

Norrmejeriers styrelse har idag fastställt föreningens resultat för 2014 till 4,7 miljoner kronor efter skatt. Det är betydligt sämre än 2013 och orsakas främst av en tuff konkurrenssituation på marknaden, särskilt under hösten, på grund av det ryska importstoppet av livsmedel från Europa.

• Det är ett blygsamt resultat, men med tanke på den ansträngda situationen på de norrländska mjölkgårdarna så känns det bra att vi har prioriterat betalningen till mjölkbönderna, säger Henrik Wahlberg, styrelsens ordförande. Totalt sett har de norrländska mjölkbönderna fått ca 6 öre mindre betalt per kg mjölk under 2014 jämfört med 2013. Den totala mjölkmängden har ökat med 0,6% under året och Norrmejeriers totala mjölkinvägning fortsätter att öka och ligger de första sju veckorna 2015 på +1,6%.

Situationen inom mjölkbranschen är fortsatt hårt pressad och kommer fortsätta var så under 2015. Olika initiativ från bl a politiker är därför viktiga. Detsamma gäller det växande engagemanget från de norrländska konsumenterna.

• Vi kan se en ökad mjölkförsäljning de senaste veckorna, säger Norrmejeriers vd Bo Rasmussen. Vi får också signaler om att världsmarknadspriserna för ost och mjölkpulver är på väg upp. Det är glädjande och kan göra stor skillnad för de norrländska mjölkbönderna längre fram. Det viktigaste för mjölkbönderna på kort sikt är dock att konsumenterna fortsätter att välja lokalproducerat i butik. Om varje norrlänning skulle fortsätta välja mer lokalproducerad ost och mjölk skulle det ha stor betydelse för betalningen till mjölkbönderna.

Fakta 2014: (siffror inom parentes avser 2013)

• Resultat: 4,7 miljoner kr (23,1 miljoner kr)
  • Omsättning: 1850 miljoner kr (1 894 miljoner kr)
  • Invägning: 210 miljoner kg (209 miljoner kg)

Antalet aktiva mjölkbönder i december 2014: 418 st (441st)

För mer information kontakta:

Henrik Wahlberg, styrelsens ordförande 070-694 47 59

henrik.wahlberg@norrmejerier.se

Bo Rasmussen, vd  070 – 647 50 03

bo.rasmussen@norrmejerier.se

Norrmejerier Ek. Förening är norrlänningarnas mejeri och ägs av ca 550 lokala bönder i Norrbotten, Västerbotten och Västernorrland. Vi förädlar årligen drygt 200 miljoner kg mjölk på våra mejerier i Umeå, Luleå och Burträsk till mejeriprodukter som mjölk, fil, grädde och ost. Vi har varumärken som Västerbottensost®, Verum®, Gainomax®, Fjällfil®, Fjällyoghurt® och Norrgott®. Norrmejerier sysselsätter ca 480 årsanställda och omsätter ca 1,9 miljarder kronor per år.