Norrmejeriers betessläpp har utvecklats till en tradition och en stor folkfest. Foto Johan Gunseus. Se länk till pressbilder.

​Pressinbjudan: Västerbottens första betessläpp hos Carina och Åke i Tväråmark

Lördagen den 21 maj springer norrländska kossor ut på grönbete. Norrmejeriers betessläpp är något som utvecklats till en tradition inför sommaren och en stor folkfest. Först ut i Västerbotten är Åke Fredrikssons Gård i Tväråmark i närheten av Sävar. Samma dag släpper även Glassbonden ut sina kor.

Pressbilder Foto Johan Gunseus: https://share.mediaflowpro.com/?38ACLN8DQ9

– Betessläppen ger norrlänningarna ökad kunskap om varifrån mjölken kommer och varför det är så viktigt att värna ett levande Norrland. Det ökar förståelsen varför det är så viktigt att välja norrländska produkter i mejerihyllan, berättar Johanna Cory, som projektleder genomförandet av Norrmejeriers betessläpp.

Familjärt och mysigt
Åke Fredrikssons gård är liten och familjär. Där finns 21 kor och några hönor. Gården omsluter en gårdsplan där det är trivsamt att sitta på en filt och fika.
– Vi hoppas på fint väder för då är det så mysigt när besökarna sitter på gårdsplanen och tittar ner över hagen där våra ystra kossor springer ut i hagen, berättar Carina Eriksson som tillsammans med Åke Fredriksson driver gården.

Leverantörer i många år
Förra året fick de motta guldmedalj av kungen för 23 år som mjölkleverantörer utan kvalitetsbrister.
– Vi trivs med att vara bönder och kossorna är våra kompisar berättar Carina Eriksson.
Hon berättar att korna än så länge bara luktar efter vårluften men att det gäller att smyga med förberedelserna inför släppet och att det annars uppstår en viss otålighet över att få komma ut i det gröna.

Många besökare och gott fika
På betessläppen bjuder Norrmejerier på bullar och mjölk. Tipsrunda finns också med fina priser för sommarens picknick. Carina och Åke kommer dessutom sälja varmkorv och kaffe. Glassbonden säljer sin egengjorda glass i unika smaker.

Pressinformation
Förra året kom ungefär 20 000 besökare till Norrmejeriers betessläpp, varav cirka 8000 i Västerbotten. Nytt för i år är att Norrmejerier har tre betessläpp i Jämtland. Till Ulf Johanssons gård i Röbäck brukar nära 4000 personer komma varje nationaldag, ett arrangemang som numera konkurrerar med kommunens nationaldagsfirande.
Medelbesökaren är en kvinna i 35-års ålder och i hennes sällskap finns i genomsnitt 2,1 barn.
Besökarna stannar 2-3 timmar på bondgården
Norrmejeriers film med kossan Maj-Ros som springer ut på betessläpp är en internetsuccé med mer än 250 000 visningar på Facebook och mer än 36 000 visningar på YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=9OHWJJBoPcQ

Tagga bilder på Instagram med #beteslapp
Ett urval publiceras på vår webbsida: www.norrmejerier.se
Info om alla betessläppen: www.norrmejerier.se/betesslapp

Betessläpp i Västerbotten

• Åke Fredrikssons Gård, Tväråmark (21 maj, 09.00)
  • Glassbonden, Vännäs (21 maj, 11.00)
  • Forslunda, Umeå (25 maj, 10.00)
  • Hultmansgården, Bygdsiljum (29 maj, 12.00)
  • Öjeryds Lantbruk, Blattnicksele (04 jun, 11.00)
  • Alenius Lantbruk, Vindeln (05 jun, 09.30)
  • Berglunda Gård, Robertsfors (06 jun, 09.30)
  • Ulf Johansson i Röbäck, Röbäck (06 jun, 11.00)
  • Lindero Lantbruk, Åsele (11 jun, 10.00)

För mer information kontakta
Johanna Cory, projektledare för Norrmejeriers betessläpp, Norrmejerier, 076 136 33 05, johanna.cory@norrmejerier.se

Presskontakt
Mariann Holmberg, kommunikationsansvarig, Norrmejerier, 072 222 73 43, mariann.holmberg@norrmejerier.se

Norrmejerier Ek. Förening är norrlänningarnas mejeri och ägs av cirka 500 lokala bönder varav 400 aktiva mjölkleverantörer i Norrbottens, Västerbottens och delar av Västernorrlands och Jämtlands län. Vi förädlar årligen drygt 200 miljoner kg mjölk vid våra mejerier i Umeå, Luleå och Burträsk till olika mejeriprodukter som mjölk, fil, grädde och ost. I vårt produktsortiment ingår varumärkena Norrmejerier®, Västerbottensost®, Verum®, Gainomax®, Fjällfil®, Fjällyoghurt® och Norrgott®. Norrmejerier sysselsätter drygt 500 årsanställda och omsätter ca 1,8 miljarder kronor per år.