Rock Out Wild vann Norrmejerier-stipendiet i Västerbotten

Rock Out Wild vann Norrmejerier-stipendiet i Västerbotten

Västerbottningarna älskar hårdrocksfestivalen Rock Out Wild i Sorsele. Med god marginal till tvåan kammade Rock Out Wild hem flest av rösterna och står som slutlig segrare av Norrmejerier-stipendiet i Västerbotten.  Rock Out Wild vinner 33 333 kronor som går rakt ned i festvalkassan.

–      Folket har sagt sitt och vi är glada att få överlämna prischecken till Rock Out Wild som verkligen har satt Sorsele på landets festivalkarta, säger Anna Dahlgren, ansvarig för Norrmejerier-stipendiet.

Rock Out Wild bildades sommaren 2010 av fem entusiastiska rockers, i år arrangeras rockfestivalen Rock Out Wild den 10 - 11 augusti i Sorsele. Även 2011 vanns Norrmejerier-stipendiet i Västerbotten av en rockfestival, nämligen House of Metal, och utöver Rock Out Wild var i Trästocksfestivalen i Skellefteå nominerade.

-       Västerbotten är känt för sina många framgångsrika pop- och rockband och populära musikfestivaler som lockar besökare från hela landet, så man kan med all rätt säga att de gör gott för Norrland, fortsätter Anna Dahlgren.

Norrmejerier överraskade Maria Sorsén som är en av initiativtagarna till Rock Out Wild med en jättestor tårta med motiv av vinstchecken på 33 333 kronor och så säger hon om vinsten:

”Det här betyder så otroligt mycket för oss. Vi vågade aldrig tro att vi skulle vinna men det känns verkligen som att det nu finns ett starkt stöd för en rockfestival i Sorsele. Vinstpengarna garanterar en fortsättning för Rock Out Wild!

Totalt nominerades 15 personer och organisationer från Västernorrland, Västerbotten och Norrbotten till Norrmejerier-stipendiet och i slutänden var det upp till norrlänningarna själva att rösta fram sin favorit. Norrmejerier-stipendiet delas i år ut för 25:e gången och stipendiet går till någon eller några som har gjort något utöver det vanliga för Norrland. Och år efter år växer intresset för Norrmejerier-stipendiet, i år kom det omkring 300 ansökningar och nästan 6500 röster till Norrmejerier.

Övriga nominerade i Västerbotten var: Storuman Armsport, Fausta Marianovic, Trästockfestivalen samt En miljon små steg. Vilka som vinner Norrmejerier-stipendiet i Västernorrland och Norrbotten är ännu inte offentliggjort.

Högupplösta pressbilder på vinnarna och överraskningen finns i Norrmejeriers pressrum http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/norrmejerier_ek  En film från prisutdelningen finns på YouTube - Norrmejerier-stipendiet vinnare Västerbotten. Se fler filmer på Norrmejeriers filmkanal.

För mer information kontakta:

Anna Dahlgren, ansvarig för Norrmejerier-stipendiet

anna.dahlgren@norrmejerier.se

Maria Sorsén, Rock Out Wild

Norrmejerier Ek. Förening är norrlänningarnas mejeri. Vi förädlar årligen ca 200 miljoner kg norrländsk mjölk på våra mejerier i Umeå, Luleå och Burträsk till högklassiga mejeriprodukter som mjölk, fil, grädde och ost. Vi har unika varumärken som Västerbottensost®, Verum®, Gainomax®, Norrglimt® och JOKK® bärdryck. Norrmejerier ägs av ca 610 bönder i Norrbotten, Västerbotten och Västernorrland, sysselsätter ca 470 årsanställda och