Stjärnspäckat i juryn för årets Västerbottensost-stipendiet

Den 6 november är det dags för final i årets Västerbottensost-stipendiet då tre av Sveriges främsta kocktalanger gör upp om segern på mässan Det goda köket i Stockholm. Jurymedlemmarna som ska bedöma finalisternas bidrag är nu utsedda och består av Carl Jan Granqvist, Tom Sjöstedt, Susanne Jonsson, Tommy Myllymäki, Jon Hansson och Agneta Andersson.

Krögaren och tävlingsledaren för stipendiet Fredrik Eriksson har tillsammans med Västerbottensost handplockat juryn som han beskriver som en uppställning med mängder av erfarenhet, expertis och gastronomisk känsla.

- Med årets jury har Västerbottensost-stipendiet gått upp i elitserien bland kocktävlingar i Sverige. De tre finalisterna som alla befinner sig i början av sina kockkarriärer kommer verkligen få kämpa och ge sitt yttersta för att imponera på denna grupp av rutinerade och skickliga bedömare. Det kommer bli nervöst, tufft och förhoppningsvis riktigt roligt för alla inblandade, säger Fredrik Eriksson.

För vinnaren av stipendiet väntar en gastronomisk inspirationsresa i Europa till ett värde av 25000 kronor. Förutom detta får även den restaurang/skola som vinnaren representerar en hel Västerbottensost på cirka 18 kilo att njuta och fortsätta inspireras av. Utöver priset är vinnaren alltid välkommen till Burträsk och ett besök på mejeriet där Västerbottensost blir till, med personlig guidning av ostmästare Thomas Rudin.

Sista ansökningsdagen för tävlingen är den 25 september och ansökningsblanketter och tävlingsregler går att finna på: www.vasterbottensost.com/stipendiet.aspx

Om tävlingsledaren och jurymedlemmarna

• Fredrik Eriksson - Årets kock 1986, krögare på Långbro Värdshus, ordförande i föreningen Årets kock och vinnare av Årets gastronomiska hyllning på White Guide-galan 2009
  • Carl Jan Granqvist - Krögare, vinkännare, TV-profil och adjungerad professor i matkonst vid Norsk hotellhøgskole