Västerbottensost – 100 vinnande recept!

Västerbottensost – 100 vinnande recept!

I maj kan 100 stolta Västerbottensost-älskare glädjas över att deras gemensamma kokbok lanseras. Kokboken är resultatet av den receptjakt som 100-årsjubilaren Västerbottensost drog igång under våren 2010, där svenska folket fick ett uppdrag – att bidra med sina favoritrecept med den älskade osten och tävla om en plats i den kommande kokboken. Nu lanseras ”Västerbottensost – 100 vinnande recept” som bjuder på goda recept, unika historier och framförallt kärleken till en ost.

–  Det känns otroligt roligt att lansera denna kokbok tillsammans med 100 ostfantaster som precis vi älskar Västerbottensost. Vi är mycket imponerade över alla de recept som kommit in, kreativiteten, smakerna och historierna bakom dem, säger Agneta Andersson, Brand Manager, Västerbottensost.

I slutet av maj lanseras kokboken Västerbottensost – 100 vinnande recept i butiker över hela landet. Personliga recept delar plats med historian bakom det idag över 100 år gamla varumärket. Recepten som skickats in av konsumenter från norr till söder bjuder på såväl förrätter som huvudrätter, snacks och en och annan dessert. Bakom varje recept finns en unik berättelse, allt från kärlekshistorier, till recept som gått i arv och helt spontana kylskåpsrensningar som lett fram till nya favoritrecept.

– Det som får just denna kokbok att särskilja sig från andra kokböcker är att vi plockat fram Svenska folkets favoritrecept.och även de historier som ligger bakom varje recept. De är unika och fulla av liv, man skulle kunna säga att i mångt och mycket är boken inte bara en kokbok utan även en samling av historier från Sveriges alla hörn, fortsätter Agneta Andersson.

Kort om Västerbottensost

Receptet på Västerbottensost kom till år 1872 i det lilla mejeriet i Burträsk. Bakom receptet på den älskade osten står mejerskan Ulrika Eleonora Lindström. Västerbottensost går bara att tillverka på mejeriet i Burträsk, men ingen vet varför, om det är husfloran som är unik för Burträsk eller om det beror på andra faktorer. Men en sak är säker, osten är lika älskad idag som på Eleonoras tid. År 1910 registrerades varumärket Västerbottensost hos patent- och registreringsverket och är idag ett av Norrmejerier registrerat varumärke.

För utvalda recept ur kokboken, se bifogat receptblad.

Kokboken ges ut i samarbete med Norstedts förlag. Västerbottensost - 100 vinnande recept säljs i butiker över hela landet samt på http://vasterbottensost.com/webbshop/ Rekommenderat pris till butik är 300 kronor.

För mer information om Västerbottensost, kontakta:

Agneta Andersson, Brand Manager Västerbottensost, e-post: agneta.andersson@norrmejerier.se,

telefon: 090-18 29 19

För praktiska frågor, högupplösta bilder etc, kontakta:

Emma Lundskog, Wenderfalck, e-post: emma@wenderfalck.com, telefon: 0736-24 19 17

Norrmejerier Ek. Förening är norrlänningarnas mejeri. Vi förädlar årligen ca 195 miljoner kg norrländsk mjölk på våra mejerier i Umeå, Luleå och Burträsk till mjölk, fil, grädde och ost. Vi är stolta över våra unika varumärken Västerbottensost®, Verum®, Gainomax®, Norrglimt® och JOKK®. Norrmejerier ägs av ca 620 bönder i Norrbotten, Västerbotten och Västernorrland och sysselsätter ca 480 årsanställda och omsätter ca 1,8 miljarder kronor per år.