Västerbottensost på nya marknader  – Tyskland och Schweiz nya exportmarknader

Västerbottensost på nya marknader – Tyskland och Schweiz nya exportmarknader

Västerbottensost är inte bara ett av Sveriges mest älskade varumärken - nu börjar även allt fler länder få upp ögonen för denna väl bevarade hemlighet. Sedan 2010 finns Västerbottensost att köpa i Storbritannien och 2011 utökades exporten till Finland. Nu lanseras Västerbottensost även i Tyskland och Schweiz.

I takt med att mejeriet i Burträsk byggdes ut under 2012 har även produktionen av Västerbottensost ökat. Detta innebär att fler länder får möjlighet att prova på svenskarnas favoritost. Efter stora framgångar i såväl Storbritannien som Finland utökas nu exporten till ytterligare två marknader.

Under midsommarveckan (V.25) kommer Västerbottensost gå att köpa på Kaiser Tengelmann i Tyskland och under maj och juni på Globus i Schweiz - detta som en del i ett samarbete med Business Sweden och satsningen på svenska och nordiska matvaror. I Storbritannien fortsätter satsningen och under perioden 29-31/7 deltar Västerbottensost på Nantwich Show, världens största ostmässa.

– Den internationella efterfrågan på Västerbottenost växer ständigt och det känns både roligt och spännande att kunna utöka exporten ytterligare. Vi tror väldigt mycket på dessa nya marknader; Tyskland är känt för sin förkärlek till Sverige och svenska traditioner och i Schweiz har man en lång tradition av ost i såväl matlagning som på ostbrickor. Detta samtidigt som vi gläds åt framgångarna i Storbritannien och Finland, säger Agneta Andersson, Brand Manager, Västerbottensost.

Kort om Västerbottensost

Bakom receptet på den älskade osten står mejerskan Ulrika Eleonora Lindström. År 1910 registrerades varumärket Västerbottensost hos patent- och registreringsverket. Men det var flera år tidigare, runt år 1872, som receptet till Västerbottensost kom till i det lilla mejeriet i Burträsk.

Ingen vet varför det bara går att tillverka Västerbottensost på mejeriet i Burträsk, om det är husfloran som är unik för Burträsk eller om det beror på andra faktorer. Men en sak är säker, osten är lika älskad idag som för snart 140 år sedan.

Västerbottensost är ett av Norrmejerier registrerat varumärke.

För mer information och recept besök: http://vasterbottensost.com

För mer information om Västerbottensost, kontakta:

Agneta Andersson, Brand Manager Västerbottensost, e-post: agneta.andersson@norrmejerier.se, telefon: 090-18 29 19

För praktiska frågor, högupplösta bilder etc, kontakta:

Emma Lundskog, Wenderfalck, e-post: emma@wenderfalck.com, telefon: 0736-24 19 17

Norrmejerier Ek. Förening är norrlänningarnas mejeri och ägs av ca 550 lokala bönder i Norrbotten, Västerbotten och Västernorrland. Vi förädlar årligen drygt 200 miljoner kg mjölk på våra mejerier i Umeå, Luleå och Burträsk till olika mejeriprodukter som mjölk, fil, grädde och ost. Vi har varumärken som Västerbottensost®, Verum®, Gainomax®, Fjällfil® och Fjällyoghurt®, Norrglimt® och Norrgott®. Norrmejerier sysselsätter ca 480 årsanställda och omsätter ca 1,9 miljarder kronor per år.