​Västerbottensost topp tio i stor varumärkesundersökning

​Västerbottensost topp tio i stor varumärkesundersökning

– Att vara på plats sju, bland stora och internationellt kända varumärken gör oss väldigt stolta och det visar att ett långsiktigt arbete lönar sig. Västerbottensost är en symbol för Västerbotten och en nationalsymbol för Sverige, säger Anna-Karin Karlsson, chef för marknad och innovation, Norrmejerier.

YouGov har dagligen under 2015 frågat svenskar om de har hört något positivt eller negativt om ett varumärke under de senaste två veckorna i reklam, i nyheterna eller av vänner och familj. Sammanlagt för 2015 hamnar Västerbottensost på plats sju.

I placering från ett till tio i YouGov’s rankning: Volvo, ICA, IKEA, Michelin, Apple, Samsung, Västerbottensost, blocket.se, Google, BMW.

– Det här visar att Västerbottensost är en omtyckt produkt och allt fler känner till och uppskattar den unika smaken. Det är också en bekräftelse på att Norrmejerier gjort rätt satsningar inför framtiden vid mejeriet i Burträsk och på en förpackning med ny design där vi återtagit det ursprungliga brännmärket i guld på svart botten, säger Helena Ahlgren, Brand Manager för Västerbottensost, Norrmejerier.

Silver i prestigefylld tävling

Västerbottensost har 2015, även vunnit silvermedalj i klassen Best Scandinavian Cheese, vid Nantwich International Cheese Awards 2015, världens största och mest prestigefulla osttävling, där bedömningen utförs av världens främsta ostkännare

Västerbottensost har tagit nya kliv på export i Europa och är nu en etablerad kvalitetsost i Finland, Norge, Storbritannien, Estland och Lettland. Dessutom har testlanseringar genomförts i Tyskland, Belgien och Frankrike.

Kunglig Hovleverantör

Som Kunglig Hovleverantör framförde Norrmejerier sina varmaste lyckönskningar till Prins Carl Philip och fröken Sofia Hellqvist med hel, 18 kg, Västerbottensost i gåva i samband med den kungliga vigseln den 13 juni i Slottskyrkan på Kungliga slottet i Stockholm. Bröloppet sammanföll med att det är 25 år sedan Norrmejerier EK förening och Västerbottensost utsågs till hovleverantör av Carl XVI Gustaf, den 22 oktober 1990, vid Stockholms Slott.

Pressbilder Västerbottensost: http://vasterbottensost.com/press/

Fakta YouGov

I YouGov BrandIndex mäts 280 svenska varumärken dagligen. Varje dag genomförs 160 intervjuer bland allmänheten i Sverige som ger sin uppfattning av olika varumärken. En av parametrarna som mäts, Buzz, visar vilka märken det har hörts mest positivt om.

För mer information

Anna-Karin Karlsson, chef för marknad och innovation, Norrmejerier, 070 676 53 38

Helena Ahlgren, Brand Manager Västerbottensost, Norrmejerier, 070 108 00 51

Mariann Holmberg, kommunikationsansvarig, Norrmejerier, 072 222 73 43

Norrmejerier Ek. Förening är norrlänningarnas mejeri och ägs av cirka 530 lokala bönder varav 420 aktiva mjölkleverantörer i Norrbottens, Västerbottens och delar av Västernorrlands och Jämtlands län. Vi förädlar årligen drygt 200 miljoner kg mjölk vid våra mejerier i Umeå, Luleå och Burträsk till olika mejeriprodukter som mjölk, fil, grädde och ost. I vårt produktsortiment ingår varumärkena Norrmejerier®, Västerbottensost®, Verum®, Gainomax®, Fjällfil®, Fjällyoghurt® och Norrgott®. Norrmejerier sysselsätter drygt 500 årsanställda och omsätter ca 1,9 miljarder kronor per år.