Var tionde bonde i Norrmejerier tar plats på mjölkpaketen

Var tionde bonde i Norrmejerier tar plats på mjölkpaketen

Under våren får norrlänningarna möjlighet att lära känna några av de norrländska mjölkbönderna lite närmare och kanske få en relation till människorna bakom mjölken.

Ulf Johansson på mjölkgården i Röbäck i Umeå är en av bönderna som pryder Norrmejeriers mjölkpaket i vår med texten ”Tack för att du väljer mitt mejeri”. Till och med Norrmejeriers logotyp är utbytt på paketen, nu står det istället ”Ulfs mejeri” på hans förpackningar. Ulf är en av totalt 55 norrländska mjölkbönder som tar plats i mejerikylen. Norrmejeriers satsning omfattar ändrade dekorer på Lättmjölk, Mellanmjölk och Mjölk 3% samt även det ekologiska mjölksortimentet. Mjölkbönderna syns dessutom online, några är dessutom med i filmer på hemsidan, i utomhusreklam, på mjölkkylar hos restauranger och storhushåll, samt i butik.

—  Man måste kämpa för de lokala mjölkbönderna och det är roligt att få vara med och visa upp vilka vi är bakom mjölken, säger Ulf Johansson mjölkbonde och delägare i Norrmejerier. Det börjar vara långt mellan barnen och djuren nu för tiden, många vet inte varifrån mjölken verkligen kommer så det här är en viktig insats.

Genom att låta norrlänningarna möta Norrmejeriers ägare, de norrländska mjölkbönderna, vill man ytterligare stärka kopplingen mellan mjölkens ursprung, lokalproducerade livsmedel och öka intresset för var maten på våra bord kommer.

—  Vi smygstartade kampanjen på Facebook genom att lägga ut filmer med några av de deltagande mjölkbönderna och vi har fått fantastisk fin respons från våra norrländska konsumenter. Vi vet genom undersökningar att just mjölk är det livsmedel som norrlänningarna helst vill köpa lokalt, nu råder det inget tvivel om vilken mjölk det är som är lokal, säger Anna Norrgård brand manager hos Norrmejerier

För mer information kontakta:

Anna Norrgård, brand manager

anna.norrgard@norrmejerier.se