Vem vinner Norrmejerier-stipendiet 2011? Kulturbygden i Sollefteå och Ruben Madsen på Ulvön bland de nominerade

Nu ligger avgörandet i norrlänningarnas egna händer. Från och med den 27 april är det möjligt att lägga sin röst på de nominerade till Norrmejerier-stipendiet. Röstningen sker på www.norrmejerier.se, via sms eller talonger som finns i Norrmejeriers annonser. Fram till den 26 maj kan man påverka resultatet och därefter presenteras de slutliga vinnarna.

-       Vi har fått in rekordmånga förslag på lämpliga kandidater till Norrmejerier-stipendet, nästan dubbelt så många som i fjol. Det var tufft för juryn att sålla ut de kandidater som slutligen nominerats men vi tycker att de alla har gjort eller står för något som gör oss norrlänningar stolta, säger Hanna Widding ansvarig för Norrmejerier-stipendiet hos Norrmejerier.

15 finalister (fem från Västerbotten, fem från Norrbotten och fem från Västernorrland) har valts ut av juryn. En vinnare från varje län vinner stipendiet på 25 000 kronor. Förra året gick stipendiet i Norrbotten till Niklas Westling, Arjeplogs filmfestival och stipendiet för Västerbotten till bloggaren Clara Lidström, UnderbaraClara. I år delas för första gången Norrmejerier-stipendiet även ut i Västernorrland.

Juryns nominerade till Norrmejerier-stipendiet från Västernorrland är:

• Kulturbygden, förening, Sollefteå
  • Ruben Madsen, entreprenör, Ulvön
  • I21 IF, skidskytteförening, Helgum
  • Jonna Jinton, bloggare, Grundtjärn
  • Kraa, musikgrupp, Härnösand

Läs mer om alla nominerade i faktabladet. Högupplösta pressbilder på de nominerade finns i Norrmejeriers pressrum http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/norrmejerier_ek

Juryn bestod av följande personer: Karin Bodin vd Polarbröd, Patrik Boström nattchef NSD, Sigge Jungell vd Allehanda Media, Patrick Krainer, sportchef VK samt Hanna Widding, brand manager Norrmejerier,

För mer information kontakta:

Hanna Widding, ansvarig för Norrmejerier-stipendiet

Telefon: 090-182995, 070-1843103

hanna.widding@norrmejerier.se

Norrmejerier Ek. Förening är norrlänningarnas mejeri. Vi förädlar årligen ca 195 miljoner kg norrländsk mjölk på våra mejerier i Umeå, Luleå och Burträsk till mjölk, fil, grädde och ost. Vi är stolta över våra unika varumärken Västerbottensost®, Verum®, Gainomax®, Norrglimt® och JOKK®. Norrmejerier ägs av ca 620 bönder i Norrbotten, Västerbotten och Västernorrland och sysselsätter ca 480 årsanställda och omsätter ca 1,8 miljarder kronor per år.