Ett nytt toppvin från hyllade Kir-Yianni Estate!

Med strålande recensioner i ryggen lanserar det grekiska vinhuset Kir-Yianni Estate ett nytt rött kvalitetsvin i Systembolagets tillfälligt exklusiva sortiment – Diaporos 2009

Tack vare Kir-Yianni Estates lansering av vinet Ramnista Xinomavro öppnade återigen Sveriges konsumenter och vinrecensenter ögonen för grekiska viner. Nu lanseras ytterligare ett rött kvalitetsvin från samma vinhus - Diaporos 2009! Vinet finns i Systembolagets tillfälligt exklusiva sortiment från den 2 juni.

Diaporos 2009 är ett rött vin med en lika smakrikt palett som vinet är mörkt. Här samsas eleganta toner av röd frukt från druvan xinomavro med kraftigare aromer av mörk bärfrukt och kryddor från den klassiska druvan syrah.  Vinet är smakrikt och fylligt med en imponerande volym, fast struktur och en tydlig närvaro av ekfatslagring vilket ger vinet inslag av vanilj, kaffe och mocka.

Diaporos 2009 är ett vin med stor lagringspotential. Ett vin som ständigt utvecklas och avslöjar en alltmer rik karaktär när tiden sakta slipar ner vinets syra. En perfekt kombination till smakrika rätter baserade på kalv och vilt eller med lagrade ostar smaksatta med tryffel.

Kir-Yianni Estate grundades 1997 av Yiannis Boutaris. Fokus ligger på druvsorten xinomavro som är den lokala fixstjärnan, men de odlar även ett flertal internationella druvsorter. Idag drivs företaget av Yiannis son Stellios Boutaris som styr vinmakningen för att skapa viner med en unik karaktär. Vinerna ska vara balanserade, rika men eleganta och ha hög syra för att ge vinet kropp och lagringspotential - en stil som tilltalar den moderna vinkonsumenten.

------------------------------

Välkommen att kontakta oss för information, varuprover och bilder.

Diaporos 2009/ Producent:  Kir-Yianni Estate/ Varunummer: 92112/ Volym: 750 ml/ Alkoholhalt: 14,2 %/ Pris:189 kr /Ursprung: PGI Imathia, Grekland/ Sortiment: Tillfälligt exklusivt sortiment

• prestigeviner
  • syrah
  • xinomavro
  • rött vin
  • kir-yianni estate
  • grekland

Oenoforos AB

Oenoforos är Sveriges mest dynamiska och innovativa företag inom vinbranschen. Vårt motto lyder ”väl valda viner” – vi har alltid prisvärdheten som ledstjärna i vårt arbete med kvalitetsvin till bästa pris. Vi importerar, marknadsför och distribuerar förstklassiga viner och har ett stort och brett urval av pris- och kvalitetsmässigt fina viner från hela världen.

Carovin AB

Carovin är en vin- och spritimportör av högkvalitativa produkter i mellan- och högprissegmentet. Vi importerar vin från de flesta vinproducerande länderna i världen och väljer ut de bästa producenterna från varje vinregion. I vår portfölj hittar man spännande och unika produkter som är valda med omsorg. Vi levererar till Systembolaget och de bästa restaurangerna i Sverige. Carovin är verksamt på marknaden sedan 1995 och har etablerat sig som en kvalitetsleverantör.

Takis Soldatos - pionjär och innovatör i den svenska vinbranschen

Takis Soldatos är VD och vinkreatör. Med många års erfarenhet från vinbranschen är han en aktiv ledare och verkar för att göra viner som svenska marknaden uppskattar, bland annat starka varumärken som Mauro och Umbala. Oenoforos var bland de första företag som fick importlicens när importmonopolet för vin släpptes fritt i Sverige 1994. Oenoforos-gruppen utökade sin verksamhet 2005 genom förvärv av vinimportföretaget Carovin som i sin portfölj har agenturer från välrenommerade vinproducenter i hela vinvärlden. 2008 tog Takis Soldatos ett nytt och kreativt initiativ och grundade imponerande Nordic Sea Winery i Simrishamn, ett högteknologiskt vineri där moderna metoder används i vinproduktionen. Takis Soldatos utnämndes till ”Årets Dryckesprofil 2010” för sitt arbete som pionjär och innovatör i den svenska vinbranschen.