Pressmeddelande -

Norrlandsoperan restaurang & bar I umeå väljer Flensteds borstade potatis när säsongen är slut

När säsongen för färsk potatis tar slut övergår Norrlandsoperan restaurang & bar i Umeå till Flensteds borstade potatis. – Vi har provat flera olika produkter, men den här är den överlägset bästa, säger Johan Arvidsson, kökschef på Norrlandsoperan restaurang & bar.

Norrlandsoperan restaurang & bar erbjuder luncher, olika bufféer på kvällar och beställningar. Restaurangen drivs av Fazerkoncernen. En normal vecka serveras ungefär 150-200 luncher. På kvällarna ser- veras bland annat medelhavsbuffé, grillbuffé och afterworkbuffé.
– Vi försöker jobba med färska råvaror och svenska produkter. Det får gärna vara lokalproducerat om det finns och potatisen tar vi under säsong från en lokal producent, berättar Johan Arvidsson.

Någon gång i september, när säsongen för färskpotatis var över, började Johan Arvidsson använda Flensteds borstade potatis till både luncher och till bufféer. – Den har allt som jag vill att en potatis ska ha och är så nära det går att komma en färskpotatis. Det är svenska råvaror utan tillsatser, konstaterar Johan Arvidsson.

Flenstedts borstade potatis är förkokt vilket gör att den passar till kalla matlådor, potatissallad och självklart som vanlig matpotatis. Man behöver inte skölja potatisen, den är klar att användas direkt ur sin förpackning. Norrlandsoperans restaurang & bar använder potatisen till kokt potatis och stekt potatis. När det gäller smak och utseende har Johan Arvidsson enbart lovord att säga om den borstade potatisen. – Eftersom den har ett litet skal kvar ser den rustik ut och den smakar som en potatis ska smaka. Dessutom luktar det nykokt potatis när man tillagar den, berättar han. Johan är också väldigt nöjd med konsistensen. – Jag har testat flera olika liknande produkter och den här borstade potatisen är helt överlägsen, säger han. Han menar att det är riktigt roligt att ha hittat en produkt med så bra kvalitet. – Med den här borstade potatisen har man kommit väldigt nära färsk potatis. Det är sann matglädje när man får arbeta med en råvara som både ser bra ut och smakar bra, säger Johan Arvidsson. Flensteds borstade potatis har en hållbarhet på fem veckor. På Norr- landsopernas restaurang & bar har man även minskat svinnet av potatis eftersom det går så fort att tillaga den borstade potatisen. – Lunchgästerna kan variera ganska mycket och eftersom vi har mycket bufféer kan vi fylla på med fräsch potatis hela tiden. Det både sparar pengar och ger bättre kvalitet på det vi serverar, förklarar Johan Arvidsson. I köket på Norrlandsoperans restaurang & bar värmer man den borstade potatisen 8-10 minuter i ugn på 100 grader i ett hålbleck. – Men det beror givetvis på mängden potatis och djupet på hålblecket, säger han. Ett annat sätt att tillaga den borstade potatisen är att lägg potatisen i kokande lättsaltat vatten, låt vattnet koka upp och koka potatisen i 3–4 minuter.