Vi går inte mot en framtid. Vi formar den. Välkommen till Opportunity Day den 31 oktober.

På torsdag den 31 oktober arrangeras Opportunity Day på Clarion Hotel Post. Under dagen medverkar 700 utrikes födda jobbsökanden och 300 personer från näringslivet och offentlig verksamhet. Målet är att bygga nätverk, minska fördomar och skapa ett starkare Göteborg genom inkludering på arbetsmarknaden.

Vi går inte mot en framtid. Vi formar den. Det är hela tanken med Opportunity Day. Göteborg myllrar av internationella talanger. Företag och jobbet är ofta nyckeln in in i samhället. Genom den här typen av mötesplats där kommunen och näringslivet samverkar sätts fokus på fördelarna och incitamenten i att rekrytera med mångfald. Aktörer som kan förändra och påverka möts för att gå från tanke till handling. Arrangemanget består av jobbmatchning, kostnadsfria seminarier i O-zone och nätverksskaparen ”The Box”.

LÄS MER OM JOBBMATCHNINGEN:

Ett konkret bidrag till ökad integration är Opportunity Days jobbmatchning. Direkt på plats under dagen möts arbetsgivare och kandidater för att prata möjligheter, titta på cv:n och hålla anställningsintervjuer.

Givetvis kan det finnas rädsla och osäkerhet hos företagen. Det kan handla om fördomar vid en första titt på CV där det är meriter man inte känner igen, eller en rädsla för språkförbistringar eller eventuella kulturkrockar. Men rent krasst sett så har vi ett Sverige som behöver arbetskraft. Vi har forskning som visar på att mångfald gynnar företag. På Opportunity Day är vi glada att så många företag förstått att här finns nätverk som är viktigt för dem för fortsatt tillväxt.” säger Helena Lindahl, initiativtagare till Opportunity Day.

Medverkar gör Systembolaget, ÅF, Swedavia, Ascom, Härryda kommun, Kviberg hotell och konferens, tvåmanna företaget Mindboom, Volvo Cars ett 20-tal andra företag. Bland de snart 700 utrikes födda jobbsökande är enda gemensamma faktorn att man är född i annat land än Sverige och har en önskan att komma in på arbetsmarknaden.

Regionen är segregerad. Kompetens och talang finns överallt, ibland där man minst anar det.”säger Pontus Berger från Volvo. "Vi har skapat en tidsbegränsad roll som ett första steg in i verksamheten, för att sänka tröskeln. Vårt mål är att skriva anställningsavtal med 5 personer under dagen."

LÄS MER OM SEMINARIESCENEN:

På seminariescenen står talare från hela Sverige och delar med sig om tips, idéer och metoder för att bredda sin rekrytering.

På talarlistan står bl.a. Jonas Gustavsson, VD och koncernchef på ÅF Pöyry, som anser att ta in personer från andra länder är ett måste för företagets utveckling och möjlighet att lösa framtidens utmaningar. Kompetensbehovet är stort och mångfald bidrar till nya perspektiv, kreativa idéer och nya sätt att lösa problem, menar Jonas Gustavsson.

Negin Azimi är inspirationsföreläsare och arrangör av TEDxYouth Stockholm. Negin upplever att vissa företag kan betrakta det som är annorlunda som ett hot eller något läskigt i stället för att se det som en möjlighet att växa, både ekonomiskt och värderingsmässigt inom företagen. ”Trots att det kanske inte går lika snabbt att hitta personer med olika profiler och bakgrund är det värt investeringen i det långa loppet”, hävdar Negin Azimi, som kommer att moderera panelsamtalet om Ledning och Strategi. Deltar i panelsamtalet gör Rudolf Antoni, Svenskt Näringsliv, Jonas Gustavsson, ÅF Pöyru och Canan Yasar, Obeya PR.

Vi bjuder in media att träffa företag, representanter från näringslivet och organisationen Opportunity Day.

Om Opportunity Day:
Datum och tid: 31 oktober 2019, 9.00-14.30
Plats: Clarion Hotel Post

Eventet inleds 9.00 med föredrag för de medverkande företagen och organisationerna. Från klockan 10.00 är det parallella seminarier och mingel och intervjutid med arbetssökande. Vi räknar med 650-700 jobbsökande.

Medverkande företag och organisationer:
Postnord, Sverige för UNHCR, One Partner Group, PHR Entreprenad, Härryda kommun, Clarion Hotel Post, ÅF, Göteborgs Stad, Lernia, Forex Bank, Systembolaget, Norconsult, Ascom, Boulebar, Espresso House, Hisland Solutions, Hemfrid, Integrationspoolen, PHR entreprenad, Tolkförmedlingen Väst, Volvo Cars, Mindboom, Swedavia, Calvia, Kviberg Park Hotel & Conference samt Cirkle K.

Medverkande talare:

Rudolf Antoni, Svenskt Näringsliv, Jonas Gustavsson, ÅF Pöyry, Canan Yasar, Obeya PR, Negin Azimi, Kadir Meral, Karin Klingenstierna, Tove Möller, Swedavia, Sofia Brax, Collector Bank, Marie Fall, Västtrafik , Susanne Bruce, Collector Bank, Helena Lindahl, Opportunity Day och Charlotte Signahl.

Bakgrund Opportunity Day:

Sedan 2016 arbetar Opportunity Day arbetar för en mer inkluderande arbetsmarknad. Sedan starten har 145 personer fått anställning. Vår metod är enkel och bygger på två delar; 1.) Opinionsbildning– Ge företag incitament att rekrytera i nya nätverk och sprida det goda exemplet – Vi fokuserar på resurserna, på affärsnyttan, på de vinster som finns att göra. 2) Skapa mötesplatser– dels för att bygga erfarenheter istället för fördomar, dessutom för att bygga nya nätverk. Här kan man gå från tanke till handling.