Nära 200 000 fordon riskerar körförbud i maj

Nära 200 000 fordon riskerar körförbud i maj

Den 20 maj införs nya regler för bilbesiktning i Sverige. Enligt statistik från Transportstyrelsen måste 178 700 bilar besiktas innan det datumet för att undvika körförbud.

Samtidigt införs krav på kontrollbesiktning för landets drygt 16 000 A-traktorer. Än så länge är bara 1300 av dem besiktade.

När de nya besiktningsreglerna börjar gälla den 20 maj får vissa fordon ett nytt datum för nästa besiktning, ett datum som ligger närmare i tid.

Enligt Transportstyrelsen är det nästan 200 000 fordon som riskerar att få körförbud till följd av att reglerna ändras.

Därför bör alla fordonsägare kontrollera vilket datum som gäller för dem, speciellt om deras fordon är besiktat i början av sin senaste besiktningsperiod.

-Det är oerhört många bilägare som ännu inte besiktat sitt fordon och med tanke på den extra sena våren kommer det att vara trångt nu innan sommaren. Självklart kommer vi att göra vårt allra yttersta för att inte någon ska behöva drabbas av körförbud, bland annat genom extra öppettider på våra stationer över landet, säger Tord Fornander, vice VD och Produktionschef för Opus Bilprovning.

Kolla ditt fordon direkt!

www.opusbilprovning.se kan fordonsägare söka på sitt registreringsnummer och få svar direkt när det är dags för nästa besiktning - samt kunna boka en tid eller få möjlighet att få en inbjudan via mail eller sms.

Det här är de nya reglerna:

De nya besiktningsreglerna gör att slutsiffran upphör att styra när det är dags för besiktning. I stället ska personbilar och lastbilar som inte överstiger 3 500 kg i totalvikt kontrollbesiktas:

• Första gången senast 36 månader efter den månad då den togs i trafik första gången
  • Andra gången senast 24 månader efter den månad då den första besiktningen utfördes
  • Därefter senast 14 månader efter den månad då dess föregående besiktning utfördes

A-traktorer ska besiktas senast 24 månader efter den månad då den föregående godkända kontrollbesiktningen utfördes. För att en kontrollbesiktning ska vara giltig ska den vara godkänd under de senaste 24 månaderna innan reglerna träder i kraft.

Källa Transportstyrelsen

För mer information, kontakta:
Tord Fornander, Vice VD och Produktionschef på Opus Bilprovning: tord.fornander@opusbilprovning.se