41 % av boendebyggarna har fått jobb

41 % av boendebyggarna har fått jobb

Det är ganska precis ett år sedan satsningen på projektet boendebyggarna drog igång i Vivalla. När ÖBO skulle börja sitt förnyelsearbete i en del av stadsdelen Vivalla ställdes krav i byggupphandlingen att totalentreprenören under en fyraårsperiod skulle erbjuda mellan 50-80 Vivallabor, som stod långt från arbetsmarknaden, chans till praktik, utbildning eller jobb.

Nu kan ÖBO summera resultatet för det första året och siffrorna är mycket positiva. 22 personer har genomfört sin praktik och av dem har 9 fått ett riktigt jobb, fyra har gått vidare till en utbildning och en person har kunnat validera sin tidigare utbildning. Det innebär att 41 procent av deltagarna under det första året fått jobb!

– Boendebyggarna har slagit väl ut. Att under första året kunna räkna in att 9 tidigare långtidsarbetslösa personer, idag har en anställning att gå till. Detta tack vare vårt samarbete är mycket glädjande. Detta är bra för den enskilde och det är bra för Örebro, säger Claes Hagelvik, handläggare på Arbetsförmedlingen i Örebro.

När projektet med boendebyggarna startade var det ett helt oprövat kort och därför var det viktigt att inte forcera processen. Projektet var ett samarbete mellan ÖBO, entreprenören Skanska, dess underleverantörer samt Arbetsförmedlingen i Örebro och inte minst de boende i Vivalla som blev antagna till projektet.

Ja, det har verkligen varit positivt från alla entreprenörer och företag som varit inblandade. Alla har sett nyttan av att delta i projektet. Det har gått mycket lättare än vad vi från början förväntade oss, säger Ann Hermansson Alm, distriktschef i Vivalla.

Det var ett helt nytt sätt att arbeta på och alla parter har under resans gång funnit att projektet varit till både glädje och nytta för alla inblandade. Känslan av att kunna bidra till samhällsutveckling på ett affärsmässigt sätt, har gjort att allt fler vill haka på och ÖBO har nu för avsikt att ställa dessa krav på merparten av sina kommande upphandlingar.

– Det är cirka tre år kvar på upphandlingstiden och förhoppningen är stor om att många fler långtidsarbetslösa vivallabor ska få chans till ett riktigt jobb, avslutar Ann Hermansson Alm.

För mer information kontakta gärna:

Ann Hermansson Alm
distriktschef Vivalla, ÖrebroBostäder AB