Betaltvättstugor lönar sig

Betaltvättstugor lönar sig

Under våren införde ÖrebroBostäder AB (ÖBO) betaltvättstugor på försök i Oxhagen. Målsättningen var att spara energi och minska belastningen i tvättstugorna. ÖBO konstaterar att förändringen lönat sig. Systemet kan nu införas i fler stadsdelar och Brickebacken står näst på tur.

ÖBO har genom den här åtgärden lyckats minska energiförbrukningen med i snitt 35 procent. Vi kan också se att vi fått fler lediga tvättider, vilket är mycket positivt, säger Linus Larsson, miljöchef på ÖrebroBostäder AB.

Bakgrunden till förändringen är att ÖrebroBostäder AB arbetar aktivt med att minska sin energiförbrukning. En av de stora energitjuvarna i beståndet är tvättstugorna. Erfarenhet visar att om man vill ändra ett beteende ska kostnaden synliggöras och var och en betala för sin egen förbrukning.

Den utvärdering som ÖBO gjort tillsammans med Hyresgästföreningen, visar tydligt att införandet av betaltvättstugor varit positivt. Vi har sett en kraftig sänkning av elförbrukningen. Den stora majoriteten av hyresgästerna är nöjda eller mycket nöjda med förändringen. Det har blivit lättare att boka en tvättid och hyressänkningen har räckt till med god marginal. Dessutom betalar hyresgästerna nu bara för sitt eget tvättande och inte för grannens slöseri. Förtjänsten för ÖBO är en minskad belastning i tvättstugorna och ett ökat antal lediga tvättider som i sin tur ger ett minskat slitage och underhåll i tvättstugorna.

I mars startades försöket då ÖBO, tillsammans med Hyresgästföreningen, beslutade att testa betaltvättstugor i en stadsdel med cirka 700 lägenheter. En av förutsättningarna för försöket var att hyran sänktes med en summa som motsvarar en normalförbrukning av tvätt. Hyressänkningen blev 1 krona per kvadratmeter och månad. Satsningen är unik därför att kostnaden för tvätten baseras på hur mycket el som används under hela tvättpasset, istället för att utgå från startade maskiner eller tvättpass.

Linus Larsson, miljöchef, ÖrebroBostäder AB
Telefon 0707-19 42 52, mejl: linus.larsson@obo.se

ÖrebroBostäder AB är Örebros kommunala bostadsföretag. Företaget har cirka 400 anställda och är ett av Sveriges största allmännyttiga bostadsföretag. ÖrebroBostäder AB erbjuder 23 027 lägenheter, samt 1 000 kommersiella lokaler och hade vid årsskiftet 41 600 hyresgäster. Omsättningen uppgick till 1 432 mkr.