Bokslutskommuniké för ÖrebroBostäder AB 2013

ÖrebroBostäder AB (ÖBO) redovisade idag sitt bokslut för 2013. Företagets preliminära resultat efter finansiella poster för 2013 blev ett nollresultat, vilket ska jämföras med 14 miljoner kronor för 2012.

Resultat

Årets resultat efter finansiella poster blev ett nollresultat. Utfallet är bättre än budget om man bortser från nedskrivningar och de extra underhållsåtgärder som utlovades i samband med reavinsten på försäljning av fastigheter år 2010. De extra underhållsåtgärderna har uppgått till 52 miljoner kronor. Underhållet har även förutom de extra miljonerna hållits på en hög nivå med bland annat omfattande renoveringar i Varberga och Vivalla. Investeringarna har uppgått till 564 miljoner kronor, bland annat har 156 lägenheter färdigställts på Slipmästaregatan/Näsbyvägen (41 lägenheter), Karlslundsgatan (58 lägenheter), Torgvägen (7 lägenheter), Peppargatan (8 lägenheter) samt Britagatan (6 lägenheter). Vid årsskiftet pågår nyproduktion av 377 lägenheter.

Några nyckeltal för 2013

-Soliditeten uppgår till 23,4 (23,7) procent.

-Direktavkastningen var 6,97 (6,86) procent, beräknat som driftnetto delat med genomsnittligt bokfört värde på fastigheterna.
-Genomsnittlig låneränta uppgick till 2,67 (3,24) procent.
-Antal lägenheter uppgår till 23 163 (23 027).

Vid frågor angående detta kontaktas Björn Forsberg, ekonomichef, 0707-19 42 33.

För ytterligare information vänligen kontakta
Ulf Rohlén, verkställande direktör, telefon 0707-19 43 08
Karin Sundin, ordförande, telefon 0707-19 43 01