Husarens Gränd, ett nytt unikt kvarter i Norrcity

Pressmeddelande   •   Dec 20, 2013 14:14 CET

Inom ett par år får örebroarna tillgång till ett av stans mest nyskapande kvarter. Arkitektkontoret, Juul│Frost, har med stilfull och spännande arkitektur tagit fram ett helt unikt koncept med bostäder, kontor och lokaler.

Den nya gränden får på så sätt liv och rörelse både under dag- och kvällstid av människor som bor och arbetar där. Högst upp i byggnaden skapas moderna tvåvåningsradhus, så kallade Townhouses. Kvarteret som ÖBO bygger blir ett tillskott till Norrcitys utveckling. Det nya kvarteret heter Husarens Gränd och ligger i korsningen av Fredsgatan/Slottsgatan.

Husarens Gränd får 48 nya bostäder från 1 till 4 rum och kök, ytor för kontor och kommersiella lokaler samt ett garageplan under mark. I kontorsdelen blir plats för ÖBOs nya huvudkontor. NA Bygg AB är totalentreprenör.

– ÖBO har länge behövt nya och mer funktionella lokaler där de som jobbar ihop också kan sitta ihop. Det får vi i Husarens Gränd. Samtidigt får vi ett bra läge för vår Bobutik dit det är lätt att ta sig, oavsett varifrån stan man kommer, säger Ulf Rohlén, vd ÖrebroBostäder AB.

– Blandningen av bostäder, kontor och lokaler i det här kvarteret kommer att ge liv och rörelse i området hela dagarna, på kvällar och helger. Det blir ett stort lyft för Norrcity, säger Karin Sundin, ordförande i ÖBOs styrelse.

Ulf Rohlén, vd ÖrebroBostäder AB, telefon 0707-19 43 08
Karin Sundin, ordförande ÖBOs styrelse, telefon 0707-19 43 01