Hyresgäststyrelsen gör skillnad i sin egen stadsdel

Hyresgäststyrelsen gör skillnad i sin egen stadsdel

En rådgivande hyresgäststyrelse med bred representation har gett bra resultat i ÖrebroBostäders (ÖBO) utvecklingsarbete i miljonprogramsområdet Vivalla. Efter att modellen testats under ett år görs den nu permanent.

– Den rådgivande styrelsens gemensamma kunskap om sin stadsdel och de som bor där är ovärderlig, säger Anna-Carin Magnusson, utvecklingsstrateg på ÖBO.

ÖBO äger cirka 2 400 hyreslägenheter i Vivalla, som är en av Örebros största stadsdelar med sina 7 000 invånare. Vivalla har startat en förnyelseresa med fokus på energibesparingar, dialog med och mellan de boende och ett partneringskap (ett utökat samarbete) i ombyggnadsprocessen som inkluderar arbetsmarknadssatsningar.

Här spelar den rådgivande hyresgäststyrelsen en viktig roll.

– De bidrar med stor kunskap och är viktiga motorer för utvecklingen. För oss har det varit viktigt att också erbjuda en ersättning för det arbete som de lägger ner, även om det inte är den främsta drivkraften, säger Anna-Carin.

I styrelsen finns personer från sex olika nationer representerade. Den yngsta ledamoten är 20 år, medan den äldsta är 69 år gammal. sex av ledamöterna är män, och sex är kvinnor. Elisabeth Hammar som är styrelsens ordförande säger:

– Min uppfattning är att alla i styrelsen tycker att det är och har varit ett givande arbete. Det är också viktigt att vi som bor i Vivalla, som har kännedom om olika problem, men också vet hur fantastiskt det här området är, hjälps åt. Det är inte bara kommunens och ÖBOs uppgift.  Det är vi själva som ska skapa en stolthet över Vivalla.

Nu är provåret över och ÖBO har beslutat att den rådgivande hyresgäststyrelsen blir permanent. Nästa steg är att se om konceptet passar i fler stadsdelar och Anna-Carin tillägger:

– Den rådgivande hyresgäststyrelsen i Vivalla är ett gott exempel på hur viktigt det är att prova nya sätt att arbeta på när vi ska förnya miljonprogrammen i Sverige. Vi ser tydligt hur delaktighet från de boende är en nyckel till framgång.

För mer information vänligen kontakta
Anna-Carin B Magnusson, utvecklingsstrateg ÖrebroBostäder AB, 0707-19 42 91
Elisabeth Hammar, ordförande i den rådgivande hyresgäststyrelsen, 019-25 16 40