​Målet är nått!

​Målet är nått!

ÖBO firar att det första målet med 50 boendebyggare har uppfyllts!

Det var drygt två år sedan projektet med boendebyggarna startade. ÖBO skulle renovera ett par kvarter i Vivalla med start på Visgatan och valde att göra en upphandling med socialt ansvarstagande. Skanska vann upphandlingen och lovade att under en fyraårsperiod ge 50-80 långtidsarbetslösa chans till praktik, utbildning eller jobb.

Många trodde att det var omöjligt, men nu är vi väldigt glada över att vi redan nått det första målet med 50 långtidsarbetslösa vivallabor som genomgått projektet. Av dessa har 14 personer gått från praktik direkt till anställning, varav 10 av dem i bolag som är eller har varit verksamma i projektet. Utöver det har knappt tio personer fått anställning efter att de genomgått boendebyggarprojektet.

- Det känns fantastiskt att det här projektet har gett ett sådant bra resultat, och det efter bara drygt halva tiden! Sociala upphandlingar är här för att stanna. Det är till och med så att regeringen nu försöker hitta modeller för att följa vårt exempel, säger Ulf Rohlén, vd på ÖrebroBostäder AB.

Ulf Rohlén, vd ÖrebroBostäder AB
Anna-Carin B Magnusson, bosocialchef, ÖrebroBostäder AB