Slöare hissar gav pris

Slöare hissar gav pris

När ÖrebroBostäder AB (ÖBO) skulle identifiera energitjuvar hittade vi tio fula tjuvar, bland annat Hissen. En vanlig hiss drar väldigt mycket ström oavsett om någon åker i den eller inte. Dessutom används en vanlig hiss knappt 10 procent av dygnets timmar! Det här måste man kunna göra något åt. Vi bytte ut belysningen till ny modern LED-belysning som bara använder 10 procent av den energi en traditionell belysning kräver. Belysning är också helt släckt när hissen inte används. Ny teknik (pannkaksmotorer) gör att hissen kan gå ner i effekt när den står still och det ger en besparing på cirka 45 procent. Dessutom kan vi anpassa farten i hissen! I hus med hiss med hyresgäster som har unga spänstiga ben kan hissen gå extra sakta och då kanske man hellre springer i trappen. I hus med boende som är äldre går hissen istället lite fortare. Tekniken fungerar också som så att den drar energi när hissen går upp och skapar energi när hissen går ner. Nu har vårt klimatarbete återigen uppmärksammats!

ÖrebroBostäder AB vinnare av E-prize 2012
ÖBO vinner med motiveringen att vi har förstått skillnaden mellan att veta och att agera på det man vet. Trots att energi inte går att se har ÖBO metodiskt identifierat 10 förbättringsområden och därefter genom en föredömlig satsning på innovativ kommunikation gjort det osynliga konkret och därmed bidragit till förändring. Att ÖBO dessutom gärna delar med sig av sina metoder till andra gör inte saken sämre.

Det är med glädje och stolthet vi tar emot priset som vi ser som ett erkännande att vi i organisationen jobbat helt rätt. Utan det stora interna engagemanget där många varit inblandade hade vi inte lyckats så väl som vi gjort, säger Ulf Rohlén, vd på ÖrebroBostäder AB.

E-prize är näringslivets mest prestigefulla energipris och belönar små och stora företag i Sverige, som på ett innovativt och effektivt sätt arbetar för att spara energi. Och samtidigt skapa bättre affärer och ett hållbart samhälle i ett samarbete mellan E.ON och Veckans Affärer. Priset går till dem som kombinerar energi, effektivitet och ekonomi för att sänka sina kostnader, minska sin miljöpåverkan och öka sin konkurrenskraft.

Vi tycker att ÖrebroBostäder är värdiga vinnare i sin klass för att de på ett enkelt och metodiskt sätt har arbetat med energieffektiviseringar. De har lyckats involvera sina medarbetare och synliggjort energislöseriet, bland annat genom filmexempel. Dessutom har de varit villiga att dela med sig till andra av sina lyckade åtgärder, säger juryns ordförande och hållbarhetsredaktör på Veckans Affärer, Per Grankvist.

Hittills har vi totalt sparat 64 miljoner kronor
Sedan klimatarbetet påbörjades 2005 ligger vi nu på en årlig besparing på cirka 20 miljoner kronor och totalt har vi gjort en besparing på 64 miljoner. En framgångsfaktor har varit att medarbetare, företag som samarbetar med ÖBO samt kunder, hyresgäster och andra har deltagit och tillsammans har vi skapat förändring. Nyckelord i arbetet har varit och är: eldsjälar, visualisering, konkreta mål, systematik. Hela företaget är involverat och de positiva resultaten har inspirerat till fortsatt arbete att jaga energitjuvar. Den största framgångsfaktorn har varit att identifiera de mindre dolda energiförbrukarna då de har visat sig vara de största bovarna.

Under arbetets gång har vi sett att det är genom att åtgärda de många små energitjuvarna som vi nått bäst resultat. De tillsammans skapar den stora mängden förbrukningar. De är också relativt lätta att hitta och åtgärda, det ger snabba resultat och påverkar organisationen positivt – man ser att det går, menar Jonas Tannerstad, teknikansvarig, el/tele-styr och regler.

För mer information vänligen kontakta
Ulf Rohlén, vd ÖrebroBostäder AB, 0707-19 43 08

Vill du veta mer om våra energibesparingar kontakta då gärna
Jonas Tannerstad, teknikansvarig, el/tele-styr och regler, 0707-19 43 98.

10 energitjuvar

Carl-Johan Baatz

Presskontakt Vice VD och Förhandlings- och uthyrningschef 019-19 42 97
Petra Karlsson Ekström

Presskontakt VD 0707-194308

Vi har radhus, villor, flerbostadshus och kommersiella lokaler centralt såväl som i de olika stadsdelarna och i mindre orter runtom i Örebro kommun.

ÖBO-fakta enligt årsredovisning 2023:
895 lokaler