Den påstridige försäljaren

Den påstridige försäljaren

Du tankar bilen. Plötsligt dyker en försäljare upp och börjar prata om ett bränsle som du borde prova. Du har lite bråttom och är inte direkt intresserad. Din bil är ganska ny och fungerar fint, vilket du upplyser försäljaren om.

– Jo, visst, blir svaret men nu ska du få höra. Det bränsle som jag pratar om använder bara svensk råvara vid tillverkningen!

Du ställer den självklara motfrågan.

– Vilka råvaror?

– Matavfall, gödsel och avloppsslam.

Hmm, avfall. Dynga och skräp. Kul att det kan användas till något vettigt.

– Jaha, cirkulär ekonomi?

Försäljaren nickar.

– I dubbel bemärkelse. När vi plockat ut bränslet blir det biogödsel av resterna. Går tillbaks ut på åkrarna. Eko-odlarna vill inte ha nåt annat.

– Men är det någon vinst för miljön?

Försäljaren kastar en snabb blick på bensinslangen till din bil.

– Använder du mitt bränsle sänker du utsläppen per kilometer med drygt 70 procent. CO2-ekvivalenter. Ja, omräknat till koldioxid, alltså.

Du ser på försäljaren och rynkar pannan. Nog vet du vad CO2-ekvivalenter är. Men 70 procent?

– Hur är det med partiklar?

– Noll.

Det klickar till i bensinhandtaget. Tanken är full. Du slänger ett öga på pumpen. 740 kronor, 54 liter. ”Och 120 kilo koldioxid på köpet” tänker du när du hänger upp slangen. Du vänder dig mot försäljaren.

– Du förstår att det låter för bra, va? Du påstår att du har ett bränsle som tillverkas av avfall, inte av olja. OPEC och ryssarna förlorar intäkter och vår handelsbalans förbättras. Utsläppen minskar med över två tredjedelar, luften förbättras, bönderna blir glada och alla cirkulära ekonomer hoppar jämfota av glädje. Ska du inte påstå att ditt bränsle skapar jobb i Sverige också?

– Korrekt, alltihop. Och glöm inte exporten – vi är duktiga på det här i Sverige. Det är många som vill veta hur vi gör.

Nu börjar du tröttna på skrytet.

– HVO funkar lika bra om jag väljer dieselbil istället!

Hydrerad vegetabilisk olja. Det ska väl tysta skrytmånsen. Som istället börja pricka av på fingrarna.

– Mer än dubbelt så mycket koldioxid än mitt bränsle, mer kväveoxider och mer partiklar. Består till 80 procent av utländsk råvara, ibland palmolja och frågetecken runt den framtida tillgången. Men visst, det är bättre än diesel.

Du öppnar bildörren och hoppar in.

– Ditt bränsle måste kosta en förmögenhet, fräser du för att avsluta diskussionen.

Försäljaren står lugnt kvar.

– 18 kronor och 35 öre per kilo. Det motsvarar 9 och 17 per liter bensin. Men det går åt lite mer så i slutänden blir det samma kilometerkostnad som för din bensin. Men 70 procent lägre utsläpp…

Senare samma kväll ser du ett inslag på tv-nyheterna. Det handlar om den globala uppvärmningen.