Is nära stoppa turbinlyft på Filbornaverket

Is nära stoppa turbinlyft på Filbornaverket

Bygget av Filbornaverket i Helsingborg fortskrider som planerat. Förra veckan provtrycktes pannan utan anmärkning och idag lyftes den 30 ton tunga ångturbinen på plats. Men kyla och is spelade spratt.

Ångturbinen matas med överhettad ånga från den avfallseldade pannan och ska driva en generator för elproduktion. Produktionen motsvarar elförbrukningen hos cirka 6000 villor. Tillsammans med växellåda och generator väger turbinpaketet 82 ton, vilket vid dagens arbete fördelades på tre lyft med en rejäl mobilkran.

Turbinen är av typen Turboset MARC 4-H02 och har en maxeffekt på 20 megawatt (MW). Den är tillverkad av tyska MAN Diesel & Turbo i Hamburg och liknande turbiner finns på ett stort antal kraftvärmeverk, både i Sverige och utomlands.

Innan turbinen i Filbornaverket driftsätts i september återstår mycket arbete. Turbin, växellåda och generator ska monteras och riktas upp. Rördragning, kabeldragning, installation av pumpar och programmering av styrsystem är några av de arbeten som ska ske innan turbinen börjar snurra. I våningsplanet under turbinen ska två så kallade kondensorer installeras. Här omvandlas restvärmen i ångan efter turbinen till fjärrvärme.

Ansvarig för turbinleveransen är projektingenjör Mattias Andersson som spänt övervakade dagens lyft. Allt flöt på - tills man lyfte på locken över de hål där turbinens förankringsbultar ska sitta. Hålen var fulla av is.

–Med lite vassa verktyg och en del värme fick vi rent. Fattas bara - turbinen är en investering på runt 60 miljoner kronor och nu står den på plats.

För ytterligare information:

Lars-Inge Persson, chef affärsområde Kraft & Värme,070-617 39 05
Mattias Andersson, projektingenjör, Filborna KVV1, 070-418 37 38

Öresundskraft Med visionen ”Energi för en bättre värld, Kraft för regionen” har vi höga krav på oss själva. Vårt avtryck på omvärlden ska minska - och vi har kommit en bra bit på väg. Övergången till biobränsle har minskat koldioxidutsläppen med 300 000 ton per år. Fordonsgas i stadsbussarna har förbättrat luften för Helsingborgarna och vi är en av de största påhejarna av elbilar. Vårt nya kraftvärmeverk kommer att göra fjärrvärme och el av restavfall.
Med bas i Helsingborg arbetar vi för en livskraftig Öresundsregion. 450 medarbetare ser till att 260 000 kunder får el, fjärrvärme, naturgas, fjärrkyla, bredband och servicetjänster. Mer info http://www.oresundskraft.se.