Villaägare i Påarp vann kamp om fiber

Villaägare i Påarp vann kamp om fiber

Sommarens kampanj för öppen villafiber blev en succé. Intresset för snabb bredbandsuppkoppling har varit rekordstort och nu har Öresundskraft börjat projektera det vinnande området i Påarp.

Ett villaområde i Påarp nådde först upp i 50 procent beställningar och är därmed vinnare när sommarens kampanj om öppen villafiber avslutades. Över hälften av de 119 villorna har tecknat beställning till kampanjpris. För övriga finns fortfarande möjligheten.

I juni avslöjade Helsingborgs stad och Öresundskraft planer på att bygga ut fibernätet i Helsingborg till villaområdena. Med fiberkabel till huset öppnas möjligheten för en uppkoppling på upp till 1000 Mbit/sekund. Då kan 16 Gb laddas ner på drygt 2 minuter. Samma uppgift med bästa XDSL tar 1 timme och 47 minuter. ”En unik satsning” menade IT-entreprenören Jonas Birgersson när planerna avslöjades.

Att över hälften av villaägarna anmälde sitt intresse är mycket tack vare en trio eldsjälar som självmant tagit rollen som stadsnätsambassadörer och informerat sina grannar om fördelarna. Och mest intresse har den riktigt snabba Gigabit-uppkopplingen fått.

– Nu får jag en egen fiberkabel rakt in i villan och en hastighet som öppnar en hel värld av möjligheter, säger Rickard Dahlgren, en av beställarna i Påarp.

Öresundskraft påbörjar fiberdragningen under hösten.

– Vi räknar med utbyggnad till fler områden men först ska vi utvärdera arbetet i Påarp, det är ju första gången vi fiberansluter enskilda villor. Klart är att ju fler intresseanmälningar vi får från ett område, desto större är sannolikheten för att vi fortsätter utbyggnaden, säger projektledare Johan Nyström på Öresundskraft.

Bildtext:
Villaägarna Peter Johansson, Mikael Floberg och Rickard Dahlgren har pratat stadsnät med sina grannar i Påarp. "Det har varit jättekul" säger de.

Johan Nyström, projektledare, Öresundskraft, tel. 070-418 32 84
Göran Skoglund, pressansvarig, 070-418 34 35
Se även
www.oresundskraft.se/stadsnat

Öresundskraft Med visionen ”Energi för en bättre värld, Kraft för regionen” har vi höga krav på oss själva. Vårt avtryck på omvärlden ska minska - och vi har kommit en bra bit på väg. Övergången till biobränsle har minskat koldioxidutsläppen med 300 000 ton per år. Fordonsgas i stadsbussarna har förbättrat luften för Helsingborgarna och vi är en av de största påhejarna av elbilar. Vårt nya kraftvärmeverk kommer att göra fjärrvärme och el av restavfall.
Med bas i Helsingborg arbetar vi för en livskraftig Öresundsregion. 450 medarbetare ser till att 260 000 kunder får el, fjärrvärme, naturgas, fjärrkyla, bredband och servicetjänster. Mer info http://www.oresundskraft.se.