Aktivitetsbaserat huvudkontor ska öka samarbete och innovation på Orkla Foods Sverige

För drygt en månad sedan byttes närheten till bördiga åkrar ut mot böljande vågor då Orkla Foods Sverige flyttade sitt huvudkontor från Eslöv till Malmö. Flytten har inte bara inneburit att drygt 250 medarbetare fått en ny arbetsplats, utan samtidigt har också ett helt nytt aktivitetsbaserat arbetssätt introducerats.

Aktivitetsbaserat arbetssätt innebär att en arbetsplats är uppdelad i zoner som på olika sätt stöttar medarbetarnas varierande behov av att kunna genomföra sitt arbete på bästa sätt. Ingen har sin egen arbetsplats, utan det är upp till var och en att välja plats beroende på vilken typ av arbete som ska utföras.

– I Eslöv var vi uppdelade i långa korridorer avdelningsvis och i flera olika byggnader. Flytten till Malmö har inneburit en enorm kulturförändring då alla nu arbetar i ett öppet kontorslandskap utan fast arbetsplats, säger Camilla Benckert, projektledare för Framtidens arbetsplats på Orkla Foods Sverige.

Det nya huvudkontoret ligger på Isbergs gata i Dockan i Malmö. Kontoret består av tre våningar uppdelade i zoner som tar sin utgångspunkt i de fyra elementen jord, eld, vatten och luft. I samtliga element finns det traditionella arbetsytor med höj- och sänkbara skrivbord, mötesytor och konferensrum. Det som skiljer zonerna åt är att de genom sin färg och form, inredning och ljudnivå är anpassade efter olika typer av aktiviteter och arbetssätt. Jobbar du bäst när det är tyst omkring dig väljer du elementet Luft – gillar du liv och rörelse jobbar du i Eld.

– Att skapa en aktivitetsbaserad arbetsplats är i första hand ett förändringsprojekt och inte ett inredningsprojekt. Det har varit en spännande process och speciellt härligt är det att kärleken till maten verkligen genomsyrar huvudkontoret. Nu känns det att man är på ett innovativt och modernt matföretag, säger Åsa Dyberg, arkitekt på Malmöbyrån Dysign.

Utformningen av det nya huvudkontoret är en satsning på att öka tillväxt och innovationstakt genom att gynna tvärfunktionellt samarbete och luckra upp invanda arbetssätt. Att bli mer digitala och så småningom arbeta helt papperslöst ligger även i linje med företagets hållbarhetsstrategi.

– Vi vill göra vår arbetsplats till en mötesplats genom att synliggöra alla medarbetare för varandra. Tanken är att inspirera till nya samarbeten, möjliggöra synergier och bli en än mer attraktiv arbetsgivare, säger Camilla Benckert.

För mer information eller vid intresse av pressvisning, kontakta:

Cecilia Franck, presschef, Orkla Foods Sverige +46 735 97 97 43, cecilia.franck@orklafoods.se

Orkla Foods Sverige tillagar mat och dryck i Sverige med kärlek och omtanke om människor, hav och land. Våra varumärken är Abba, Kalles, Felix, BOB, Frödinge, Ekströms, Risifrutti, Grandiosa, Önos, Mrs Cheng's, Kung Gustaf, Fun Light, Grebbestads, JOKK, Den Gamle Fabrik, Ejderns, Svennes, Hållö, Lucullus, Krögarklass, Limfjord, Anamma, Liva Energi och Paulúns.