Fotograferna samlas kring det runda bordet

Källa: Artikel ur Oxyma Innovations nyhetsbrev

Profoto, som är en av världens absolut främsta leverantörer av utrustning till proffsfotografer, har på senaste tiden fått mycket uppmärksamhet för sin senaste serie blixtgeneratorer med namn D1. Serien har vunnit TIPA Awards, varit finalist för Stora Designpriset samt blivit premierad med utmärkelsen Design S.

Försäljningsmässigt har D1 varit en framgång för Profoto, mycket tack vare ett bra designarbete där enkelhet för användaren har varit målet. Användarfokus finns uttalat i Profotos filosofi. Där står att produkterna ska vara så enkla att använda att brukaren kan fokusera på att ta bilden istället för att hantera utrustningen.

- Produktdesign är extremt viktigt för Profoto. När vi skall utveckla en ny produkt börjar vi alltid med designen. Designen styrs av fotografens behov och arbetssätt och vi utvecklar våra produkter utifrån och in och låter oss inte styras enbart efter de tekniska möjligheter som finns. Säger Anders Hedebark, VD på Profoto AB.

På Profoto är marknadsavdelning, säljavdelning och produktutveckling tätt knutna till varandra. Olle Lindeberg som är produktmarknadsansvarig på Profoto berättar att det oftast är på grund av att de upptäcker ett nytt kundbehov som nya projekt initieras.  För att kunna upptäcka dessa behov måste information samlas in kontinuerligt och ett god kontakt med användarna upprätthållas. Olle berättar att Profoto gör detta på fler olika sätt.

- Dels så har vi den dagliga kontakten med användarna genom våra säljare och dels via våra internet kanaler så som bloggar och andra forum. Den mesta informationen kommer från vår säljkår som kontinuerligt är ute och besöker mässor och kunder. Ett av våra bästa forum för att komma fram med nya produktidéer är något vi kallar ”Runda Bords Diskussioner”. Där samlar vi inbjudna användare tillsammans med personer från teknik, sälj, service och marknad. Diskussionerna leds av Profoto och styrs med hjälp av frågeställningar från respektive avdelning. Tillsammans funderar vi kring vad våra kunder tycker är viktigt i deras kreativa arbete. Vi försöker se framåt, kika i vår kristallkula och förstå framtiden, säger Olle och ler.

Profoto har majoriteten av sina säljare utanför Sverige vilket gör dessa sittningar lite kluriga. Olle berättar att de oftast arrangerar diskussionerna i samband med andra evenemang där säljarna eller andra inbjudna är samlade av andra anledningar som vid säljkonferenser, mässor eller liknande. Ibland har de ordnat internationella säljtävlingar där vinsten varit resa till huvudkontoret i Sverige och på så sätt samlar de säljare som har mest koll på sin marknad.

- Vi har fått fantastiskt mycket priser och uppmärksamhet för utvecklingen av D1. Det är jätte kul och självklart inspirerande. Men det bästa är att höra berömmet från våra kunder. Det är det som är vårt mål. Avslutar Olle.

Produktserien lanserades i februari 2009 och har trots ett tufft år redan sålt nästan 6000 exemplar. Eftersom produkten skiljer sig från konkurrenterna med sin funktion, kvalité och design ser Profoto en stor möjlighet att kraftigt öka sin marknadsandel kommande år. När produkten kom ut på marknaden imponerades användarna både av de många nya funktionerna och av den genomtänkta designen. Användarnas reaktion på designen är att den är snygg men också praktisk, inte minst tack vare att den är liten, kraftfull och lättanvänd.

Mer om Profoto: www.profoto.se
Mer om Oxyma: www.oxyma.se

Vill du använda artikeln var god kontakta:
Hanna Johansson, marknadsansvarig
hanna.johansson@oxyma.se

• olle lindeberg
  • blixtgenerator
  • workshop
  • behovsanalyser
  • användarstudier
  • tipa awards 2010
  • stora designpriset 2010
  • design s
  • profoto d1
  • profoto
  • foto utrustning
  • fotograf
  • industridesign
  • teknikkonsultföretag
  • hanna johansson
  • design

Oxyma Innovation är ett konsultföretag inom området för produktutveckling. Tjänsterna är fokuserade kring utvecklingprojekt av serietillverkade produkter och omfattar såväl idégenerering, konceptarbete och konstruktion som projektledning och produktutvecklingsstrategi. Hos Oxyma finns erfarna och kompetenta konsulter som med sin kunskap hjälper företag att utveckla lönsamma produkter för framtiden. Bland Oxymas referenser finns både små och stora företag inom medicinskteknik, verkstadsindustri och konsumentprodukter.