Åtgärder för att säkra Paradisvägens stabilitet utreds

Partille kommun tittar just nu på lämpliga lösningar för att långsiktigt kunna säkerställa Paradisvägens stabilitet. När det är klart vilken metod som är lämplig, går det att sätta en tidplan för åtgärdsarbetet.

Kommunen har upprättat ett förslag till detaljplan för bostäder i Paradiset i Partille. Efter synpunkter från allmänheten och ett yttrande av Statens Geologiska Institut vid samrådet av detaljplaneförslaget Bostäder i Paradiset, Mellby 116:10 m.fl. sommaren 2016, genomför kommunen en fördjupad geoteknisk undersökning av vägen. I samband med den har det visat sig att en del av Paradisvägen är instabil. Av säkerhetsskäl har därför en del av Paradisvägen förbi Eckens damm i Partille tillfälligt stängts av för bilar. Trafiken dirigeras om och leds istället via Gavelåsvägen till Paradiset.

– Arbetet med att kartlägga stabilitetsproblemens utbredning i området fortsätter. Parallellt utreds metoder för att långsiktigt kunna säkerställa Paradisvägens stabilitet, säger Per Söderquist, teknisk chef.

När räknar ni med att itu med den avstängda vägsträckan och att kunna öppna den igen?

– Det är än så länge oklart när vi kan sätta igång och hur länge avstängningen blir kvar. Först när det är klart vilken metod som är lämplig så kan vi sätta en tidplan för åtgärdsarbetet.

Är någon tillfällig lösning aktuell?

– Nej, vi vill lösa det i ett steg och få till en långsiktigt hållbar lösning som säkerställer markstabiliteten i det berörda området.

Hur hanterar kommunen den ökade trafikbelastningen på Gavelåsvägen?

– Av respekt för boende och av trafiksäkerhetsskäl vill vi uppmana personer som kör på Gavelåsvägen att hålla hastigheterna. Då Gavelåsvägen är den enda alternativa vägen in i området kommer trafikbelastningen att vara större på denna väg under tiden som Paradisvägen är avstängd, säger Per Söderquist.

Hur påverkar resultatet av den geotekniska undersökningen planerna på fler bostäder i Paradiset?

– De nya förutsättningarna måste vägas in i det fortsatta detaljplanearbetet. Innan det finns ett åtgärdsförslag för Paradisvägen kan vi därför inte skicka ut detaljplaneförslaget för granskning som är nästa steg i detaljplaneprocessen.

Ulrika Asztély Nilsson

Teknisk chef Samhällsbyggnadskontoret 031-792 11 69