Susanne Wessman och Mi Billgren ser fram emot en höst med många nya kollegor.

Lyckad rekrytering av socionomer

Satsningen för att rekrytera kvalificerade socionomer gav resultat och tredubblade antalet ansökningar. Under hösten tillträder de nyanställda successivt för att tillsammans med befintlig personal ge dig som nyttjar socialtjänsten det du behöver.

I tider när många kommuner drar ned på stöd till dem som av olika skäl har det svårt gör Partille tvärtom. Under våren och försommaren har en massiv kampanj i såväl sociala som traditionella medier lockat kvalificerade medarbetare att söka de sju utannonserade tjänsterna.

Det handlar om roller som fältsekreterare, barnsekreterare, familjebehandlare och socialsekreterare. Samtliga har blivit tillsatta och mer därtill. Tretton tjänster totalt blev det totalt, varav en del genom internrekrytering vilket betyder att medarbetare vill fortsätta utvecklas inom kommunen och förvaltningen.

Mi Billgren och Susanne Wessman är enhetschefer för barn och ungdom inom social- och arbetsförvaltningen, ett område det tidigare varit särskilt svårt att rekrytera till. De är mer än nöjda.

En kommun som satsar

– Vi har rekryterat mycket de senaste två åren, nu med satsningen har vi fått fler kvalificerade sökande, det har varit flera med rätt utbildning, flera med lång erfarenhet. Och i intervjuerna har vi fått höra från flera sökande att de sökt sig just till Partille för att de hört gott om Partille bland folk i grannkommunerna. Det är roligt att höra, säger Mi Billgren.

– Och fler har sökt än det fanns tjänster så vi har överanställt, det kommer att behövas. Det har varit ett överskott av kvalificerade sökande som vi kunnat välja bland, fortsätter Susanne Wessman.

Antalet sökande per plats har tredubblats jämfört med den förra kampanjen. Att rekryteringen blivit så framgångsrik den här gången beror inte bara på satsningen i sig, menar de, utan just att de kunnat trycka på att det är en satsning. Susanne Wessman utvecklar resonemanget.

– Man vill ju jobba i en kommun som satsar. Det visar att här är det lätt att jobba, det finns resurser. Sedan är folk inte lättköpta bara för att det är en enstaka satsning, vi har gott rykte i botten också.

Partille lagom stort

Deras gemensamma ledarskap har också skapat stabilitet och trygghet, vilket också sprider sig i branschen, menar de. Liksom att Partille är attraktiv som både kommun och arbetsplats, lagom stor och lätt att få överblick i.

De hoppas att det goda ryktet ska hänga i och att satsningen ska ge ringar på vattnet.

– Det visar sig vid nästa rekrytering. Vi kommer ju att behöva rekrytera fler, många här är unga och det kommer att bli föräldraledigheter och så.

Men det går inte att slå sig till ro och förlita sig på det goda ryktet. Den tidigare rekryteringskrisen visar bland annat på vikten av att jobba hårt mot socionomutbildningarna, för att fånga upp framtida personal i ett tidigt skede.

Hopp och framtidstro

Vilka effekter nyrekryteringarna verkligen kommer att ge är än så länge för tidigt att uttala sig om, med något undantag har tjänsterna inte tillträtt än. Men förstärkningen av arbetsstyrkan skapar redan positiva stämningar.

– Det finns hopp och framtidstro. Arbetsbelastningen minskar och vi vet att det kommer att bli bättre, säger Mi Billgren och får medhåll av Susanne Wessman.

– Det finns resurser för att göra ett bra jobb. Vet man att man kan ge dem man möter bra vård, att det finns personal för insatser, då känner man sig trygg i arbetet. Då känns det att vi hamnat rätt.

Jessica Svanström

Förvaltningschef Social- och arbetsförvaltningen 031-792 16 45