Pressmeddelande -

Ledande katalogföretag lanserar video presentationer för företag - Lokaldelen.se lanserar videolösning med hjälp av Picsearch

Stockholm, 23 februari 2009 - Det marknadsledande lokalkatalogföretaget Lokaldelen lanserar idag en komplett videolösning för alla sina kunder i Sverige. Uppladdningen av videopresentationer för företag startar idag och redan nu har ett antal videor blivit uppladdade. En av de första videorna kommer från Kakelcenter på Öland AB.

Magnus Yngvesson, VD på Kakelcenter på Öland, säger "För oss är det viktigt att exponera oss på ett personligt och förtroendegivande sätt för människor som söker efter kakel, badrumsinredningar m.m. i vårt närområde, med en video gör vi det på ett nytt och spännande sätt. Hela vägen från filmning till uppladdning på lokaldelen.se gick förvånansvärt enkelt."

Björn Widmark, Affärsutvecklingschef på Lokaldelen, säger "Vi är mycket nöjda över Picsearch som levererat en enastående videolösning. Vi skulle aldrig få för oss att utveckla en egen videolösning internt, även om video är en mycket viktig del av Lokaldelen.se. Genom samarbetet med Picsearch har vi kunnat fokusera på vår kärnverksamhet."

Nästan alla större företag har någon slags videopresentation på Internet. Genom att integrera video på Lokaldelen.se så erbjuds alla företag ett enkelt och kostnadseffektivt sätt att lägga till en videopresentation. Videolösningen gör det enkelt för mindre och mellanstora företag att presentera sig på ett professionellt sätt.

Robert Risberg, VD på Picsearch, säger "Katalogsajter på Internet tillhör några av de mest trafikerade sajterna på Internet och erbjuder besökarna unik och värdefull information om företag och tjänster. Videopresentationer är nästa naturliga steg för katalogsajter att förbättra sitt innehåll både för företag och besökare. Vi är stolta över att Lokaldelen använder vår videolösning och ser fram emot ett nära samarbete."

Om Picsearch
Picsearch AB (publ) är en ledande leverantör av multimediasöktjänster och webb-tv-tjänster. Webb-tv-tjänsterna och andra videodelningstjänster är utvecklade för att vara flexibla och används idag av video communities, e-handelsplatser, fastighetsmäklare, nyhetssajter och på företagshemsidor. Picsearch multimediasöktjänster är marknadsledande avseende relevans och familjevänlighet. Dessa söktjänster finns tillgängliga på ett flertal av världens ledande sökmotorer och portaler. Picsearch grundades år 2000, är privatägt och har sitt huvudkontor i Stockholm. Gå till http://about.picsearch.com för mer information.

Om Lokaldelen
Lokaldelen i Sverige AB är verksamt inom två affärsområden och är marknadsledande på den lokala katalogmarknaden i Sverige. Det största affärsområdet omfattar söktjänster i kataloger, på Internet och i mobilen och det andra är mediaförsäljning åt externa uppdragsgivare. Exempel på produkter och tjänster inom sök är: LOKALDELEN och lokaldelen.se. Några av uppdragsgivarna inom mediaförsäljning är: Arbetsförmedlingen, Allers Förlag, SF Media, AB Volvo och Företagarna. Företaget har drygt 500 anställda, kontor på 9 platser i Sverige och huvudkontor i Halmstad.

Lokaldelen i Sverige AB går historiskt tillbaka till 1943 då man började sälja annonsplatser i lokala telefonkataloger. Ägarbilden har förändrats med tiden och företaget har under senare år utvecklats till ett starkt mediaföretag med bred kompetens och ingår numera i European Directories S.A., ett av Europas ledande sök- och katalogföretag med verksamhet i 8 länder och huvudkontor i London. För mer infomation se www.lokaldelen.se.

För mer information vänligen kontakta:
Carl Särnstrand, Communications Manager at Picsearch
E-post: carl.sarnstrand@picsearch.com