Pär Landberg ny vd för Pirelli Tyre Nordic

Pirelli har rekryterat Däckia-chefen Pär Landberg som ny vd för Pirelli Tyre Nordic. Pär Landberg tar över det nordiska ansvaret för ett av världens starkaste däckvarumärken och dess satsning på att expandera i Sverige, Finland och Norge.
– Vi har ambitiösa mål och ska nu fortsätta att utveckla varumärket och försäljningen till den nordiska marknaden, säger Pär Landberg.

Under åtta år har Pär Landberg varit vd för återförsäljarkedjan Däckia, som förra året köptes av Pirelli, och dessförinnan haft chefspositioner inom Statoil under 19 år. Han efterträder Aimone di Savoia Aosta, som de senaste två åren varit ansvarig för Pirellis stora satsning på den nordiska marknaden och nyligen befordrades till chef för Region Ryssland och Norden.

– Det blir intressant att ta klivet från ett marknadsbolag till producentsidan men även att få arbeta med hela det nordiska perspektivet. Men samtidigt är det just förståelsen för och kommunikationen med detaljistledet som är utmaningen för Pirellis framgång. Jag hoppas därför att kunna bidra till att stärka Pirellis förtroende i återförsäljarledet ytterligare, förklarar Pär Landberg.

Pirelli är inne i en stor expansion på den nordiska marknaden. En ny generation mycket konkurrenskraftiga vinterdäck har tagits fram särskilt för de svåra nordiska, ryska och kanadensiska vinterklimaten. Det historiskt starka varumärket får ett nytt uppsving i Norden och marknadsandelen ska öka.

– Målet är att expandera vårt nät av återförsäljare genom att erbjuda en bredare produktportfölj samt att stärka den nordiska organisationen. Pirelli kommer att vara en attraktiv arbetsgivare och kommer locka till oss nya och kompetenta medarbetare i framtiden, säger Pär Landberg som tillträdde som vd den 1 oktober.

För mer information, kontakta: Lars-Ola Nordqvist, Pirelli PR, lars@comvision.se, +46 70 689 11 20 För högupplösta bilder, kontakta Elin Norlin, elin@comvision.se, +46 70 279 86 40

• Företagsinformation

• pär landberg