Andraplats för Pirelli Ice Zero i tidningarnas vinterdäcktester

De nordiska biltidningarna hyllar Pirellis nya dubbdäck Ice Zero i sina vinterdäcktester. Finska Tekniikan Maailma gav Ice Zero en andraplats i sitt test, bara 0,1 poäng efter vinnaren. Svenska Vi Bilägare och norska Motor placerade också det nya däcket, med sin revolutionerade dubbeldubb på andra plats. ”Ett utmärkt val”, skrev Tekniikan Maailma, i sin recension.

Även Pirellis odubbade nordiska vinterdäck Ice Control hamnar i topp, 3:e plats i Tekniikan Maailma. Alla Pirellis dubbade vinterdäck har testats av det oberoende testinstitutet Test World som verifierar att kraven för de nya nordiska dubbreglerna uppfylls.

Ice Zero är det första i en ny generation nordiska vinterdäck som utvecklats av Pirellis ryska enhet, en strategisk satsning för att på allvar etablera Pirelli som premiumdäck även på vinterdäckmarknaden.

Förutom att däcket fått ny struktur, gummi- blandning och mönster, som är anpassat för nordiska tuffa vinterväglag, har Pirelli Ice Zero också en ny revolutionerande och effektivare dubb. Den är utvecklad med företagets egen ”Dubbeldubbsteknologi”, en innovativ dubbdesign som ökar isgreppet.

Form, storlek och kontaktyta är mer än dubbelt så stor som vanliga dubbar och isgreppet är mer effektivt genom ett längre dubbstift i volframkarbid.

Att nya Ice Zero snabbt tar plats som ett av marknadens bästa däck visar sig också i de första däcktesterna som nu publiceras i de nordiska biltidningarna. Ice Zero blev tvåa, bara knappa 0,1 poäng efter testvinnaren i den finska teknik- och biltidningen Tekniikan Maailma som har gjort sina däcktester hos det oberoende testföretaget Test World i norra Finland. De är imponerade över Pirellis nya dubbdäck:

“Pirellis nykomling hoppar direkt upp i testtoppen. Det bästa med däcket är dess grepp på is, det enda däck som kan utmana testvinnaren. Pirelli styr kvickt och exakt både på is och snö och har bra köregenskaper. Även på asfalt ger däcket en fin vägkänsla, uppträder bra vid undanmanöver med en aning överstyrning. Pirelli är ett bra paket och ett utmärkt val för den finska vintern”.

Tekniikan Maailma utsåg också Pirellis odubbade nordiska vinterdäck Ice Control till ett av testets bästa däck med en delad tredjeplats:

”Pirelli Ice Control ger ett bra grepp på is och snö”.  ”Pirelli är ett tyst däck”.

Även svenska Vi Bilägare och finska biltidningen Tuulilassi ger Ice Zero höga betyg och en andraplats i sina tester. Vi Bilägares testlag placerar Ice Zero på en delad andraplats medan däcket i Tuulilassis vinterdäcktest blir trea. Ice Zero hyllades bland annat för sina fina isegenskaper. Så här skriver Erik Rönnblom i Vi Bilägare:

”Nya Ice zero har verkligen bra bett på is. Det bromsar mycket effektivt och är kvickt vid start. Kurvgreppet och körbarheten på isväg är också på topp. Pirelli klarar även snö mycket bra vid start och broms men är något långsammare i backe.”

I testet berömmer Vi Bilägare Pirelli Ice Zero för sina köregenskaper,

”Pirelli är starkt på is, snö, snöslask och i väta”.

”Ice Zero är ett av de bästa däcken i väta. Det bromsar effektivt och är snabbt vid körtest på våt väg”.

Motor, den norska bilorganisationen NAFs tidning, placerar Ice Zero på andra plats i sitt vinterdäcktest och i svenska Auto Motor Sport, som publicerar ett test från ryska Auto Review, rankas däcket på fjärde plats.

Men även europeiska motormagasin hyllar Pirellis vinterdäck. I tyska Auto Zeitung nr 21 testas det europeiska odubbade däcket Pirelli Snowcontrol 3, som ges slutomdömet ”Mycket köpvärt”.

Pirellis hela sortiment av dubbade vinterdäck, Ice Zero, Winter Carving Edge, Chrono Winter och Formula Ice, har testats av det oberoende testinstitutet Test World som verifierar att kraven för de nya nordiska dubbreglerna uppfylls.

För mer information, kontakta:

Lars-Ola Nordqvist, Pirelli PR, lars@comvision.se, +46 70 689 11 20

För högupplösta bilder, kontakta Elin Norlin, elin@comvision.se, +46 70 279 86 40

• lansering
  • premiär