Pirelli återvänder till en legendarisk bana med P Zero i gummiblandningarna hård och medium

Suzuka är en av de populäraste banorna i F1-VM tack vare en spännande banlayout och några av världens mest hängivna fans. I år tar Pirelli med sig de två hårdaste gummiblandningarna i sortimentet: P Zero hård, med orange dekor, och P Zero medium, vita markeringar. Dessa däck är väl anpassade till utmaningarna på den legendariska banan som ligger ungefär mitt i Japan, nära Nagoya.

Suzuka är mest känd för sina snabba kurvor, t ex 130R and Spoon, som har stor påverkan på däckslitaget och hur däckens prestanda försämras efter hand. Som en konsekvens av detta förväntas två till tre depåstopp under racet. En annan faktor i Japan är det extremt omväxlande vädret, häftiga skyfall förekommer ofta under racehelgerna, 2010 blev exempelvis arrangörerna tvungna att skjuta upp kvalet till söndagen just på grund av regn. Förra årets tävling kördes däremot i hög värme, över 30 grader, en bra illustration till väderförhållandena under Japans Grand Prix.

Paul Hembery: ”Suzuka är en av de banor där vi ser mest slitage under hela säsongen: relativt strävt underlag och framförallt höga påfrestningar under varvet där mycket energi går igenom däcken. Därför har vi valt de två hårdaste gummiblandningarna i sortimentet för årets race. Det handlar inte bara om alla snabba kurvor utan också om tunga bromszoner och långsamma, knixiga böjar. Det är alltså en bana som ställer höga krav på däcken när det gäller sidokrafter men påfrestningarna vid acceleration är inte speciellt svåra eftersom kurvorna går in och ut i varann. Strategierna kommer spela stor roll, igen, förra året blev det ett tvåstoppsrace då vi hade valt mjuka och hårda däck. Suzuka är en bana som alla förare gillar pga de höga farterna. Japans GP handlar om rå fart och de däck vi valt för helgen skall kunna ge förarna chans att visa upp just detta framför de fantastiska japanska fansen.”

Jean Alesi: ”Japans GP körs på en av mina favoritbanor i en mina favoritländer, här finns allt. Precis som på Spa eller Monza är det en mycket spännande bana att tävla på, den har en fantastisk rytm och många högfartskurvor. Dessutom är det en otrolig stämning runt racet med de entusiastiska och kunniga åskådarna som verkligen är galna i Formel 1. Jag har så många goda minnen från Suzuka men om jag skulle välja ett är det från 1994 när jag körde Ferrari. Jag hade en fantastisk fight i ösregn med Nigel Mansell och slutade såsmåningom på podiet, Damon Hill vann racet. Regnet var av den typen man kan få se i Japan då och då och det gjorde verkligen utmaningen så mycket större. Valet av hårda och mediumdäck är det bästa för Suzuka, mängder av energi går igenom däcken med högt slitage som följd, vi lär få se två eller tre stopp. I min karriär har jag sett många olika däckreglementen - från rena kvaldäck till mönstrade - och allt upp till tre depåstopp är ok ur min synpunkt. Fler än tre gör racet förvirrande, men det har hittills bara hänt vid ett eller två tillfällen, ett ganska bra resultat.”

Banan ur däcksynpunkt

Den svepande karaktären hos den 5,807 km långa Suzuka gör att den faktiskt är den bana i F1-VM som ställer minst krav på däcken vid acceleration. Det är dock samtidigt den bana där sidokrafterna är som högst.

Första delen av varvet är egentligen en sektor som består av en serie kurvor. Detta skapar höga temperaturer i däcken och här finns inte heller någon lång raka där de kan svalna av.  Resultatet av detta är att den varmaste delen av slitbanan når över 110 grader och hårdast är det för vänster fram.

Depåstoppen på Suzuka går ganska fort eftersom depågatan bara är 395 meter lång, detta ger stor flexibilitet när det gäller strategierna.

Kurva 15 är den snabbaste under hela mästerskapet, här kör man 310 km/h på sjunde växeln. Bilarna utsätts för maximal downforce och sidokrafterna uppgår till 3,1 G, en av årets största påfrestningar för däcken.

Stora påfrestningar på däcken kan leda till blåsbildning i slitbanan om bilen inte är riktigt inställd. Fenomenet uppstår när värme byggs upp i en del av däcket, speciellt i skuldran som flexar i kurvorna.

Majoriteten av förarna i förra årets race använde tvåstoppstratagier, bara tre valde att starta på den hårdaste gummiblandningen, alla från startpositioner långt nere på griden, en strategi som visade sig framgångsrik och hjälpte dem att avancera i racet. Sebastian Vettel vann från pole position i en tävling som påverkades av en säkerhetsbil som kom ut på öppningsvarvet.

Mer information finns i denna 3D-video - för fri användning i media - där Pirellis Mario Isola berättar om hur Suzuka påverkar däcken.