Nya Pirelli Carrier revolutionerar för lätta transportbilar

Efter tre miljoner hårda testkilometer i några av Europas största åkerier, kan Pirelli nu lansera nya Carrier, ett högteknologiskt däck som utvecklats speciellt för transportbilar. Carrier garanterar en lång livslängd på däcken, minskad bränsleförbrukning tack vare mindre rullmotstånd, bättre prestanda på vått underlag och ökad komfort jämfört med tidigare generationers däck.

Med Carrier utökar Pirelli sitt utbud av kommersiella produkter och har här överfört den teknik som har utvecklats för Ultra High Performance-däck på prestandabilar till den kommersiella fordonssektorn. Carrier togs fram med den senaste teknologin och designen, samma som använts framgångsrikt i Pirellis topprodukter P Zero och Cinturato P7, men med ökad betoning på två nyckelfaktorer för transportmarknaden; säkerhet och kostnader för total livslängd.

Det nya transportdäcket togs fram på det italienska företagets forsknings- och utvecklingscenter i Milano, där själva hjärtat i Pirellis teknologi finns och där företagets berömda Formel 1-däck också utvecklats.

Pirellis nya däck Carrier har testats av 20 större åkerier i Italien, Tyskland, Frankrike, Storbritannien, Spanien och Turkiet. Mer än 50 förare har provat ut de nya däcken i en aldrig tidigare skådad forskningsinsats innan produkten lanserades.

De här testerna har utsatt däcket för de hårdaste proven, en mängd olika klimatförhållanden och många varierande trafikmiljöer. Alla avgörande egenskaper hos nya Carrier bekräftades av testflottorna: en betydande total kostnadsbesparing tack vare att däckets livslängd har ökat, minskad bränsleförbrukning på grund av lägre rullmotstånd, och - framför allt - en bättre känsla bakom ratten.

Resultaten av dessa tester i verkliga livet stämmer perfekt med de traditionella utvecklingstesterna som utförts av Pirellis ingenjörer. De bekräftade en förbättring av däckets livslängd med ca 30 %, vilket har uppnåtts genom en radikal förändring av geometrin i däckprofilen och en helt ny gummiblandning.

Det minskade rullmotståndet uppnåddes också med en optimerad däckprofil och att nya innovativa material användes. Den nya designen på däckmönstret, med tre breda längsgående spår och den nya gummiblandningen, har också lett till att bromssträckan kortats med 10 %, att väghållningen på vått underlag förbättrats och vattenplaningsrisken minskat, egenskaper som garanterar ökad säkerhet och körkomfort.

Tack vare däckets våtgreppsprestanda, som är en av de viktiga indikatorerna i den nyligen införda europeiska däckmärkningen, har Carrier fått högsta betyg i denna kategori med poängen "A / B".

Carrier kommer att finnas tillgängligt på eftermarknaden i dimensionerna 14 till 17 tum. Serien kommer att kompletteras av Carrier Camper i 15 och 16 tumsdimensioner och målet är att bli ledande i Europa inom utbytesmarknaden för däck på lätta transportfordon.

• Biltrafik

• carrier