Pirelli bästa vinterdäck i Teknikens Världs test

Pirelli vann Teknikens Världs vinterdäcktest. Det odubbade däcket Snow Control fick betyget Bäst i Test av alla de centraleuropeiska dubbfria däcken i testet, det nya dubbade vinterdäcket Ice Zero blev testets bästa dubbdäck och Pirellis nordiska odubbade Ice Control hyllades med en andraplats.

”Ännu en gång är det Pirelli som sticker ut med en prestationsnivå på snö och is som ingen annan i klassen klarar av att rå på”, skriver Teknikens Värld.

I tyska Auto Bild korades det odubbade vinterdäcket Pirelli Sottozero 3 till testvinnare.

Pirelli fortsätter att övertyga i de nordiska och europeiska biltidningarnas vinterdäcktester. Pirellis breda sortiment av vinterdäck har fått toppbetyg i alla däckklasser i tidningarna, såväl dubbade som nordiska och centraleuropeiska odubbade däck.

Svenska Vi Bilägare, finska Tekniikan Maailma, Tuulilassi och norska Motor rankade det nya dubbdäcket Ice Zero, med sin revolutionerande ”Dual Stud Technology”, en dubbelt så stor dubbform som ger effektivare grepp, som tvåa i sina däcktester.

Nu är det den ansedda svenska biltidningen Teknikens Värld som i sin senaste utgåva, nr 22 den 10 oktober, utser Pirelli till marknadens bästa vinterdäck.

Pirelli Snow Control 3 – Bäst i test

Tidningen rankade däcket Snow Control Serie 3 Winter 210 som Testvinnare i den dubbfria klassen centraleuropeiska vinterdäck, med betyget ”Bäst i test”.

”Den centraleuropeiska klassen har blivit ett riktigt getingbo, dessutom med en ny klassledare i form av Pirelli Snow Control Serie 3 Winter 210. När utmanarna nu spänt bågen och erbjuder ännu bättre vinterprestanda – då är det bara Pirellis centraleuropeiska som hänger med.”

Pirelli Ice Zero ”Bästa dubbdäck”

Samtidigt hyllade tidningens erfarna däcktestare, Linus Pröjtz och Ruben Börjesson, också det dubbade vinterdäcket Ice Zero.

”Bäst totalt är Pirellis dubbade däck och det är skönt att konstatera att alla dubbproblem som vi upplevde med Pirellis däck vid testerna för två år sedan är som bortblåsta – nu sitter dubbarna kvar genom hela testet. Samtidigt levererar det italienska däcket en prestandanivå som ligger snäppet över alla de andra”.

De skriver också:

”Det är tryggt och säkert och blir därmed bästa dubbdäck. När vi lägger till testets bästa uppträdande på både is och snö så är totalsegern i avdelningen Vägegenskaper självklar”.

Ett större rullmotstånd drog ned totalbetyget till en delad andraplats i slutomdömet.

Pirelli Ice Control - Testtvåa

Även i klassen nordiska odubbade däck rankades Pirelli som ett toppdäck med sitt Ice Control,som tog en övertygande andraplats i testet och omdömet ”…levererar riktigt bra bromsprestanda på snö och is.”

Pirelli Winter Sottozero - Testvinnare

Tyska Auto Bild utser också det centraleuropeiska Pirellidäcket Winter Sottozero 3 till Testvinnare. De skriver i sitt slutomdöme:

”Vinterdäck av högsta klass med enastående vägegenskaper och korta bromssträckor på snö och våta vägar. Bekväm styrkänsla, goda säkerhetsmarginaler vid vattenplaning, lågt rullmotstånd.”

För mer information, kontakta:

Lars-Ola Nordqvist, Pirelli PR, lars@comvision.se, +46 70 689 11 20

För högupplösta bilder, kontakta Elin Norlin, elin@comvision.se, +46 70 279 86 40

• teknikens värld
  • testvinnare