Pirelli Ice Zero ökar greppet med nya effektivare dubbar

Pirelli lanserar i år en helt ny generation dubbade vinterdäck, Ice Zero, som är särskilt utvecklade för att ge bättre grepp i det nordiska vinterklimatet. Ice Zero inför en världsnyhet genom sin ”Dual stud technology” som gör dubbens storlek och greppyta dubbelt så stora. Även gummiblandningen ”Multi-link” är ny och mer elastisk, för att ge maximalt grepp på alla underlag, is, snö, slask, regn och torrt.

Det nya däcket, innebär en ny milstolpe för ”Zero”-familjen, som redan har fått många utmärkelser i motorpressen och väljs som originaldäck till de främsta bilmärkena i världen. Pirelli baserar utvecklingen av de nya däcken bland annat på sina 40 års erfarenheter och 200 segrar i rally, den extremaste formen av testbana för däck, designade för hård körning på många olika underlag.

En av de viktigaste nyheterna i Ice Zero är Pirellis egenutvecklade och radikala ”Dual stud technology”, som är en helt nytänkande dubbdesign som ger betydligt bättre grepp.

Form, storlek och kontaktyta är mer än dubbelt så stor som dagens vanliga dubbar. Isgreppet blir också betydligt mer effektivt genom ett längre dubbstift som görs i materialet volframkarbid.

Den speciella dubbelklo-formen i framkant på dubben där vägkontakten är som kraftigast har samma prestanda som två separata traditionella dubbar. Dubbens kapsel och basplatta har fått motsatta former för att undvika en oönskad rotation på dubben. Förutom en väsentligt ökad greppförmåga, är dubbens fäste i däcket betydligt bättre vilket också ökar dubbdäckets prestanda och hållbarhet under många vintersäsonger.

Ice Zero har den senaste generationen gummiblandning, Multi-link, som gör gummit mer elastiskt och anpassat till Nordens stora temperaturskillnader, från extremt kallt till snösmältning, regn och torra vägar. Däckets struktur och profil ger ett större ”fotavtryck” på vägen och bättre egenskaper som kortare bromssträcka och exaktare väghållning i alla väglag.

Pirellis koncept Zero är självförklarande, det betyder Noll kompromisser när det gäller säkerhet och prestanda, vilka väderförhållanden som än råder.

I Norden, Ryssland och Kanada levereras Ice Zero från och med hösten 2013 i 30 dimensioner från 16 till 21 tum till personbilar, fyrhjulsdrivna bilar och SUVar. Nordiska däcktester pågår för att utveckla däcken efter biltillverkarnas rekommendationer och 2014 ökas sortimentet med bland annat punkteringssäkra däck och större dimensioner.

För högupplösta bilder eller mer information, kontakta: Lars-Ola Nordqvist, Pirelli PR, lars@comvision.se, +46 70 689 11 20

• lansering
  • ice zero