Vettel dominerar Pirellis hemmatävling med enstoppstrategi

Red Bull Racings Sebastian Vettel körde hem karriärens 32:a seger när han idag vann Pirellis hemmarace, Italiens Grand Prix på Monza. Vinsten innebär att tysken nu är uppe i samma antal F1-segrar totalt som Fernando Alonso. 26-årige Vettel startade från pole position och kontrollerade sedan racet med en enstoppstrategi. Han utökade därmed sitt försprång i VM till 53 poäng före Alonso, som också körde en enstoppare för att avancera från sin femte startruta till andra plats i mål.

Alonso startade på Pirelli P Zero i mediumgummiblandningen och bytte till de hårda däcken på 27:e varvet. Temperaturen låg runt 26 grader och trots några regndroppar precis före start kördes alla 53 varv på torr bana. Alla förare utom Lewis Hamilton, Mercedes, Kimi Raikkonen, Lotus och Sauberföraren Esteban Gutierrez startade på mediumdäcket. Den förste att gå i depå för ett planerat depåstopp var Romain Grosjean i Lotus som kom in på det 20:e varvet, han bytte till det hårda däcket som sedan blev ett populärt val. Ledaren Vettel gjorde sitt stopp tre varv senare och även han lade på den hårda gummiblandningen, som sedan tog honom fram till målflaggan.

Pirellis Paul Hembery: ”Regnet som föll en halvtimme före start gjorde att några bilar kom ut på startgriden med Intermediates, men eftersom regnet sedan avtog valde majoriteten av förarna att starta på mediumdäck. Det blev till ett enkelt enstoppstrace utan däckslitage där många förare satte sina snabbaste varv mot slutet. Valet av strategi berodde som vanligt på många faktorer, men när regnet väl slutade innan start blev Vettels beslut att starta på medium och sedan göra ett stopp för hårda däck en vinnande kombination. Monza är ett hårt test för däcken där slitbanan når temperaturer upp till 130 grader när bilarna går ut ur La Roggia, men däcken stod väl emot de utmaningar som ställdes denna helg. Jag vill passa på att tacka alla fans som var här i helgen, som vanligt var stämningen runt banan elektrisk och vi är verkligen stolta över att kalla detta vårt hemmarace.”

Pirellis Truth-O-Meter:

Vi förutsåg enstoppare som den snabbaste strategin för de 53 varven runt Monza, förutsatt att racet genomfördes på torr bana. Vid start på medium var vårt förslag att man skulle byta till hårda däck på varv 25 och sedan fortsätta på dessa in i mål. Det här var nästan exakt vad Vettel gjorde: start på medium, depåstopp på 23:e varvet och byte till hård gummiblandning som sedan användes fram till han tog målflagg.

• ferrari
  • red bull