Pirelli tar med sig medium- och hårda däck till USA:s Grand Prix på Circuit of the Americas

Näst sista F1-racet för säsongen är USA:s GP, som kördes första gången förra året i Austin, Texas. Pirelli använder sig av samma kombination av däck som då, hårda P Zero med orange dekor och medium med vita markeringar. Banan har en varierad sträckning med både snabba och långsammare tekniska partier, något som ger hög energi genom däcket och är en bra test på gummiblandningens kapacitet. God traction ut ur långsamma kurvor är lika viktigt som bra sidogrepp i de snabba partierna som karakteriserar det 5,513 km långa varvet på Circuit of the Americas.

Paul Hembery: ”Kombinationen hård och medium är bästa valet för USA:s Grand Prix eftersom banan ställer höga krav på däcken. Här behövs de hållbaraste gummiblandningarna i sortimentet, många snabba kurvor och stora höjdskillnader gör att banan liknar Spa. Ju mer energi som går genom däcket, desto högre temperatur byggs upp, som ökar slitage och prestandaförlust. Nu när vi kommer till USA för andra gången vet vi bättre vad som väntar, förra året - då vi också använde kombinationen hård och medium - var det mer ett steg ut i det okända. Årets gummiblandningar är mjukare så vi kan förvänta oss två depåstopp i racet, beroende på hur greppet i banan utvecklas under helgen. Trots att vi är inne i november kan vi se fram mot varmt väder, som förstås också påverkar uppbyggnaden av värme i däcken. Förra året fick vi ett fantastiskt mottagande från den amerikanska publiken och därför blev det verkligen ett minnesvärt race. Vi ser mycket fram mot att återvända till ett land fullt av F1-fans och dessutom en nyckelmarknad för våra högprestandadäck.”

Jean Alesi: ”USA:s Grand Prix 1990 var faktiskt mitt första race för Tyrell på Pirellidäck. En bra tävling för mig och dessutom första racet på min första säsong i F1, något jag aldrig kommer glömma. På den tiden kördes F1 mest på stadsbanor och det racet i Phoenix var inget undantag. Däckreglementet var helt öppet när det gällde utveckling, dimensionerna var givna men annars kunde tillverkarna göra vad de ville. Pirellidäcken gjorde att vi till skillnad från konkurrenterna kunde köra hela racet utan depåstopp och detta var nyckeln till att vi gjorde en stark insats som överraskade många. Jag ledde racet flera varv och kom till slut i mål som tvåa efter Ayrton Senna som körde en mycket starkare McLaren-Honda. Däcken var det som gjorde den stora skillnaden.

Dagens USA:s GP är förstås annorlunda, första racet i Austin förra året blev en riktigt bra show med en gästlista bestående av allt från filmstjärnor till astronauter, och det var fantastiskt att se hur entusiastiskt den amerikanska publiken uppskattade Formel 1. Det var verkligen inte som på min tid, då Formel 1 inte väckte speciellt mycket intresse. Banan i Austin ser dessutom ut att vara en spännande bana att köra, det är också en fördel. En sak jag tror alla minns från förra året är Pirellis cowboyhattar på prispallen, det var riktigt kul.”

Banan ur däcksynpunkt

Precis som Abu Dhabi, Korea, Singapore och Brasilien är Austin en av få banor under året som körs motsols.

Asfalten, som var helt nylagd förra året, är väldigt slät och fin, dock slits underlaget efter hand och blir strävare när det översta lagret av bitumen slits bort och gruset i asfalten kommer fram.

Circuit of the Americas, som banan i Austin heter, har två riktigt utmanande partier. Första kurvan är en hårnål där däcken måste ge optimalt grepp vid accelerationen i utgången, även med kalla däck på ett utvarv. I kurva 11 bromsar förarna hårt när bilen är på väg in i kurvan, något som ger ojämn belastning på däcken. Bra grepp är avgörande här för att få en bra ingång i kurvan.

Bilarna körs med låg utväxling och medium downforce, en setup som inte är olik den som användes i Turkiets GP i Istanbul, en bana som för övrigt har flera likheter med Circuit of the Americas.

Topp tre i racet förra året - Lewis Hamilton, Sebastian Vettel och Fernando Alonso - använde enstoppstrategier med start på medium och målgång på det hårda däcket. Skillnaden i varvtid mellan de båda gummiblandningarna 2012 var runt en halv sekund, i år bör differensen vara något större.

Mer information finns i denna 3D-video - för fri användning i media - där Pirellis Mario Isola berättar om USA:s GP, hur banan påverkar däcken och hur man egentligen producerar grepp i ett däck.