Rosberg vinner actionfyllt Monacos GP

Nico Rosberg tog sin och Mercedes första seger i år före Sebastian Vettel i Red Bull som därmed utökar sin ledning i årets VM. Rosberg, som ledde från start till mål, startade på Pirellis supermjuka, rödmarkerade P Zero och bytte till de mjuka däcken med gul dekor under en period med säkerhetsbil. En olycka på 45:e varvet orsakade rödflagg och eftersom reglerna tillåter däckbyte under tiden som racet bryts, gjordes då ytterligare ett byte. Rosberg körde i mål på ett set supermjuka efter en säkerhetsbilsperiod med 15 varv kvar.

Först att göra ett planerat depåstopp var Red Bulls Mark Webber, på 25:e varvet, också han bytte från den supermjuka till den mjuka gummiblandningen. Racet ändrade karaktär när säkerhetsbilen kom ut, för första gången i år, på det 29:e varvet och de flesta förare passade då på att göra sina depåstopp. Båda Mercedesbilarna gick in 2 varv senare och Lewis Hamilton förlorade då två placeringar, från andra till fjärde plats. Efter rödflaggen kunde teamen välja vilka däck de ville till omstarten, som gick efter ett 25 minuter långt avbrott. Majoriteten valde ett använt set av de supermjuka däcken, Lotusföraren Kimi Räikkönen var den högst placerade att starta om med mjuka däck, han låg då femma. Finländaren tvingades dock i depå ännu en gång efter en kollision som orsakade en punktering, han körde sedan om sex bilar under de sista 5 varven och räddade en poäng genom en tiondeplats. Force Indias Paul di Resta som startade på 17:e ruta, hade planerat en tvåstoppare och bytte till mjuka däck på 9:e varvet. Han klättrade till 11:e plats fram till den första rödflaggsperioden, som gav honom ett gratis depåstopp, och han slutade på en poänggivande 9:e plats.

Pirellis Paul Hembery: ”Återigen fick vi se ett Grand Prix här i Monaco där säkerhetsbilar och rödflagg spelade en avgörande roll. Detta påverkade förstås strategierna och all noggrann planering som gjorts innan tävlingen var bara att kasta i papperskorgen. Ändå upplevde vi de förväntade låga nivåerna av däckslitage, ledaren körde faktiskt ett varv längre på de supermjuka jämfört med förra året, trots att däcken alltså har mjukare gummiblandningar i år. När racet stoppats pga rödflaggen valde de flesta att starta om på använda supermjuka däck, som då skulle hålla 32 varv in i mål. Nu fick de dock hjälp av ytterligare en säkerhetsbil i slutet. Stort grattis till Nico Rosberg och Mercedes som dominerade hela helgen och som ledde ett actionfyllt GP från start till mål. Vi såg också några bra prestationer längre ner i fältet där några förare kunde använda sina däck och sin strategi för att nå riktigt bra resultat, trots dagens extremt oförutsägbara race.”

Pirellis Truth-o-meter

Vi förutsåg enstoppstrategier med byte från supermjuk till mjuk runt varv 36. Säkerhetsbilarna och rödflaggan kom ivägen, men de flesta av bilarna i täten var på väg att nå detta mål, även om några höll möjligheterna öppna att gå över till tvåstoppare. Officiellt räknas inte däckbytet under rödflagg, så större delen av startfältet körde alltså med enstoppstrategier, precis som förra året.

• Motorsport

• nico rosberg
  • monacos grand prix
  • mercedes

Paul Hembery: Pirelli ger teamen ett nytt sortiment F1-däck som blandar stabiliteten hos förra säsongens däck med prestandan från årets

Årets sortiment av F1-däcket Pirelli P Zero förändras från Kanadas Grand Prix första helgen i juli, då en ny konstruktion lanseras. Efter Spaniens GP förra helgen, då vi fick se 4 depåstopp per förare gör man nu om sortimentet och kombinerar element från både 2012 och 2013 års däck för att nå både hållbarhet och prestanda.