Polarbröds rundabordssamtal under Almedalsveckan drog fullt hus.

Polarbröds rundabordssamtal under Almedalsveckan drog fullt hus.

Polarbröds rundabordssamtal under Almedalsveckan i Visby drog fullt hus. Åhörare tillsammans med Polarbröds ägare och ledning diskuterade livligt olika lösningar för framtiden, från det lilla lokala till det stora globala. Hur kan vi säkra arbetstillfällen och byggdens framtid? Hur bevarar vi så mycket som möjligt att det moderna samhällets fördelar utan att skada planeten? Hur ska vi leda ett företag som Polarbröd så att det kan finnas i 133 år till?

Anna Borgeryd, styrelseordförande, och Karin Bodin, VD, båda femte generationens familjeföretagare beskriver Polarbröds främsta utmaningar; transporterna med inslag av fossila bränslen, råvaror som kommer från konventionellt jordbruk och förpackningar av plastmaterial med oljebas. Utmaningen är stor. Inte blir det lättare av att veta att den största miljöpåverkan beror på jordbruket.

– Klarar planeten mer tillväxt? Vilka mänskliga aktiviteter kommer att hålla i längden? Vi har inte svaren och behöver många kloka människor för att ta reda på detta. Det är därför vi är här, säger Anna Borgeryd.

Polarbröds medarbetare har under våren borrat i frågan. Bra ledarskap är det som lyfts allra högst. Att vara lönsamma och leverera attraktiva produkter är en förutsättning.

Åhörarna i Almedalen pekade bland annat på att om Polarbröd är resurseffektivare och miljöskonsammare än sina konkurrenter så är det bra för planeten om Polarbröd växer. Vikten av bra kommunikation med kunderna nämndes också flera gånger.

– Det är modigt av företag som Polarbröd att öppet våga berätta om de utmaningar de står inför och bjuda in andra att vara del i att skapa framtiden. Bjud in kedjorna och branschen till nästa rundabordssamtal och se vad ni med gemensam kraft kan åstadkomma, menar moderator Carl Mossfeldt, tidigare VD Tällberg Foundation.