Rundabordssamtal om hållbar framtid med Polarbröd i Almedalen

Världen inför försörjningskriser – Hur klarar vi det på ett hållbart sätt?

Den frågan ställer sig Polarbröd vid ett rundabordssamtal måndagen den 2 juli under årets Almedalsvecka i Visby. Hur vi kan bidra till att bevara så mycket som möjligt av det moderna samhällets fördelar i en ekonomi som inte överskrider planetens gränser? Vad kostar egentligen uthållig matproduktion?

-Samtalen är viktig både inom företaget, men också utanför Polarbröd. Genom att samla erfarenheter och kunskap, lokalt och globalt, kan vi ta ställning till hur en hållbar framtid ser ut, säger Polarbröds projektledare för Hållbarhet Robert Lundgren.

Finanskrisen, den sinande oljetillgången, ett påverkat klimat och andra miljöhot är tydliga tecken på att samhället behöver förändras. Därför ställer vi oss flera stora frågor, som vi behöver många kloka människors hjälp med att besvara: Vilka verksamheter kommer att visa sig uthålliga i längden? Vilka politiska beslut är nödvändiga för en tillräckligt snabb omställning till ett hållbart samhälle? Vad kan och bör Polarbröd göra? När vi behöver klara oss allt mer utan subventioner från stora mängder billig fossil energi, vilka försörjningssystem kan vi då ha på plats? Hur mycket dyrare skulle ett hållbart jordbruk bli, vad kostar egentligen uthållig matproduktion?

-Vi delar med oss av hur vi tänkt så här långt, och ber andra vara delaktiga i att tänka vidare och hitta lösningar på framtida försörjningsutmaningar, säger Polarbröds styrelseordförande Anna Borgeryd.

Carl Mossfeldt, Tällberg Foundation, leder samtalet. På plats finns även Niclas Ihrén, Respect, seniorrådgivare inom hållbar utveckling. Kom, lyssna och resonera med Polarbröds ledning och ägare hos Social Venture Network, Science Park Gotland.