Polarbröd ansluter till Närodlad Plast tillsammans med ICA

Två av Sveriges mest hållbara varumärken, Polarbröd och ICA, blir nya partners i projektet Närodlad Plast. Det är ett samarbete mellan nordiska företag som innefattar hela tillverkningskedjan för biobaserad plast - från skog till förpackning.

Målet med projektet Närodlad Plast är att utvärdera möjligheterna att med samarbete mellan alla aktörer i kedjan tillverka plast från skogsråvara i Sverige.

- Polarbröd strävar efter en hållbar tillgänglighet. För oss betyder det rätt bröd, på rätt plats, i rätt tid – med fossilfria transporter och emballage. Vi värnar om sunda affärer här och nu men också i framtiden. Vi vill vara en positiv kraft för omgivningen i omställningen mot uthållig försörjning. Därför har vi bland annat investerat i vår egen vindkraft och är nu helt självförsörjande på förnybar el. Vår målsättning är också att våra förpackningar ska vara kretsloppsanpassade eller fossilfria, det är en självklarhet för oss att vara med i det här projektet och bidra till skapandet av den här värdekedjan, säger Johan Granberg, Inköps- och Logistikchef på Polarbröd.

- ICAs ambition är att vara ledande på ansvarsfullt företagande, därför känns det extra spännande att delta i detta innovativa arbete som syftar till att utreda möjligheten att producera växtbaserad plast i Sverige. Det är en helt ny industri som både kan skapa miljönytta och ekonomiska fördelar, säger Maria Smith, chef för miljö och socialt ansvar på ICA.

Plast tillverkas idag i mycket stor utsträckning av fossila råvaror, även om till exempel polyeten lika gärna kan tillverkas av bio-baserade råvaror med mycket mindre klimatpåverkan. Allt fler går över till bio-baserad plast, men idag tillverkas nästan all bio-polyeten av sockerrör i Brasilien. Ännu finns ingen industriell produktion av bio-polyeten som har sitt ursprung i skogen, något som SEKAB och de andra företagen i Närodlad Plast vill ändra på. Genom att ta tillvara sidoprodukter från skogsbruket och använda som råvara för förädling skapar projektet en värdekedja, hela vägen från skogen till färdiga produkter som bärkassar eller korkar till mjölkkartonger.

- Vi blir allt fler som vill påverka utvecklingen i rätt riktning. Det är roligt att många konsumentnära företag inser vikten av en långsiktig omställning till en hållbar produktion av plast, gjord på bioråvara från svenska skogar, säger Ylwa Alwarsdotter, ansvarig för strategisk marknadsutveckling på SEKAB.

Konsumenterna kräver detta

Efterfrågan på bioplast ökar och det är inte enbart tillverkande företag som prioriterar att göra produkter med så lite påverkan på miljön som möjligt. Det är också något som kunder och konsumenter kräver i allt större utsträckning:

-De svenska konsumenternas medvetenhet om hållbarhetsfrågor är mycket hög och vilja att göra hållbara val ökar ständigt. Vi ser det gemensamma arbetet med Närodlad Plast som ett led i att möta denna efterfrågan och att kunna stödja våra kunder i att göra hållbara val, utvecklar Maria Smith.

Övriga projektmedlemmar i samarbetet är Sveaskog, Södra, SEKAB, Borealis, Trioplast, Tetra Pak, NorgesGruppen och SP Processum. SP Processum är också huvudfinansiär till samarbetsprojektet.

För mer information:

Ylwa Alwarsdotter, direktör marknadsutveckling SEKAB,ylwa.alwarsdotter@sekab.com

Johan Granberg, Inköps & Logistikchef Polarbröd, johan.granberg@polarbrod.se

Maria Smith, chef för miljö och socialt ansvar på ICA, maria.smith@ica.se