Sök i pressrummet
Presskontakt
Roland Laurent

Roland Laurent
Tel: + 46 705 337 900
Alt tel: +46 492 164 20

Mejla mig

Adress

Ultra Tan AB
Lagergatan 5
598 22 Vimmerby

Vår hemsida

Ultra Tan AB

Newsmill: Strålsäkerhetsmyndigheten riskerar tusentals svenskars liv.

2009-10-26 11:30

I en debattartikel på Newsmill riktas skarp kritik mot Strålsäkerhetsmyndigheten (SSM) och dess sätt att hantera frågorna kring sol och hälsa. I artikeln visas bland annat hur SSM:s argumentation mot solning i allmänhet och solarier i synnerhet baserar sig på sakfel, undanhållande av fakta och halvsanningar.
Bakgrunden till debattartikeln är att ett stort antal forskare världen över alltmer ifrågasätter den typ av anvisningar som SSM står bakom: att människor skall vara mindre ute i naturen och i solen och mer inomhus, eller i vart fall i skuggan om man nu skulle drista sig till att vistas utomhus.

Några av de saker som tas upp i artikeln:

  • Ett stort antal vetenskapliga studier visar att de allvarliga sjukdomar som drabbar flest svenskar (cancer i inre organ, hjärtinfrakt och stroke) minskar kraftigt om man solar mycket.
  • SSM hävdar till exempel att 40 000 svenskar får hudcancer varje år. Detta är inte korrekt.
  • Tio gånger så många män avlider i prostatacancer som av malignt melanom. Solning halverar risken för prostatacancer.
  • I en studie med över fyra miljoner patienter från 13 länder, visades att människor som solat under lång tid löpte 50 % lägre risk att drabbas av svåra cancersjukdomar som drabbar inre organ (mage, prostata, bröst, njurar, lever, gall- och urinblåsa, lungor och bukspottskörtel).
  • Över 28 000 svenskar drabbas och drygt 14 000 dör årligen av de cancerformer som forskarna visat motverkas av solning – att jämföras med drygt 500 personer som dör i alla former av hudcancer.

Ladda ner bifogade filer

PDF-dokument Word-dokument


Bokmärk, dela och skicka som epost


Relaterade pressmeddelanden
  • Forskare rekommenderar solarium vintertid 2009-10-25 18:43

    – För att försäkra att kroppen får tillräckligt med D-vitamin, bör solarier i synnerhet användas vintertid. Det rekommenderar en forskargrupp, ledd av den ansedde cancerforskaren professor Johan Moan vid Oslo Universitet. Rekommendationen baserar sig på en studie publicerad i den ansedda forskartidskriften ”Photochemistry and Photobiology”. För mer information, läs hela releasen.

  • Sola mot svininfluensan 2009-09-20 09:00

    En amerikansk studie med 19 000 deltagare visar på att vitamin D stär-ker immunförsvaret. Våra viktigaste källor till D-vitamin är solen, fet fisk och berikade mejeriprodukter. Undersökningen får nu stöd av Professor emeritus Stig Bengmark som i en debattartikel i Dagens Medicin säger att D-vitamin är ett bra komple-ment för att motverka svininfluensa.

  • Forskarna som sågar solråden 2009-04-29 07:00

    Som bekant brukar Strålskyddsmyndigheten (SSM) varje år gå ut med solråd så här års. Vad färre vet är att det är myndigheten inte har stöd i aktuell forskning. Allt fler forskningsrapporter visar nämligen att solning är nyttigt, utomhus och i solarium. SSM:s agenda kritiseras av allt fler ledande forskare, och kommer att få allvarliga konsekvenser för folkhälsan. Exempel hittar du i denna release.

  • Sola – eller ät två makrillar om dagen 2009-04-28 07:00

    D-vitamin är ett viktigt skydd mot många allvarliga sjukdomar, till exempel cancer, hjärt-kärlsjukdomar och benskörhet. Cirka 80 % av vårt D-vitamin tas upp via huden när vi solar. Enligt professor Heike Bischoff-Ferrari vid Zürich Universitet behöver vi äta två laxar eller makrillar om dagen för att komma upp i den nödvändiga dosen av D-vitamin. Kosttillskott avfärdas som alternativ.

  • Sol skyddar mot cancer i prostata 2009-04-03 13:21

    Forskare har upptäckt att män som får lite sol löper dubbelt så stor risk att få cancer i prostata jämfört med män som får mycket sol. Risken att dö i prostatacancer är 10 gånger högre än att dö i hudcancer (malignt melanom). Sol minskar även risken för många andra cancerformer. Läs mer i vår release. Där hittar du även kompletta källhänvisningar.

Relaterade dokument
  • Doc  Save € 177 billion with Vitamin D

    Internationell pressrelease som beskriver en forskningsrapport som visar att EU:s vårdkostnader skulle minska med 17 % om vi fick tillräckligt med D-vitamin. För Sveriges del skulle besparingen motsvara ca SEK 34 miljarder.

  • Doc  Nya rön om solens nytta

    Kort sammanfattning av några av de senaste och viktigaste studierna som klart visar att solning är hälsosamt. Både svensk och internationell forskning presenteras.

  • Pdf  Det är nyttigt att sola

    Rapport om det aktuella forskningsläget om solens hälsobringande effekter. Rapporten visar bland annat att den stora cancerrisken är birst på sol - inte solande.


Bloggat om nyheten  Twingly logo

Kommentarer (0)
Lägg till kommentar
Logga in


Publicera ditt
pressmeddelande

Med MyNewsdesk når du fler journalister på ett enklare och effektivare sätt.

  • Du når:
  • 7000 journalister
  • 5000 redaktioner
  • Marknaden direkt
  • Opinionsbildare