Forskare rekommenderar solarium vintertid

– För att försäkra att kroppen får tillräckligt med D-vitamin, bör solarier i synnerhet an-vändas vintertid. Den här rekommendationen kommer från en forskargrupp, ledd av professor Johan Moan vid Oslo Universitet. Den baserar sig på en studie publicerad i forskartidskriften ”Photochemistry and Photobiology”.

Sjukdomar kopplade till brist på vitamin D-vitamin, till exempel blodpropp och influensa, ökar under vinterhalvåret. Inte minst aktuellt i svininfluensans tider.

Därför rekommenderar en av Nordens ledande cancerforskare och experter på sol och D-vitamin solarium vintertid:

– Under den mörka årstiden faller nivåerna av Vitamin D i kroppen kraftigt, eftersom solen innehåller för lite UVB-ljus för att stimulera kroppens produktion av D-vitamin, säger professor Moan, och fortsätter:

– Om du går på solarium under den här tiden, stoppas minskningen och du behåller en rätt balanserad nivå av D-vitamin.

– Solarier erbjuder alltså inte bara ett kontrollerat sätt att bli brun, utan kan även förhindra D-vitaminbrist, tillägger Christina Lorenz, ordförande i European Sunlight Association (ESA). Hon fortsätter:

– I ett solarium kan du få ett individuellt program som tar hänsyn till din hudtyp, soltid med mera så att du blir brun, inte bränd.

Oavsett om du solar inne i solarium eller ute i solen ska du såklart undvika att bli bränd.

Fakta om D-vitamin (mer information hittar du i relaterat material)

• Enligt ett flertal forskarrapporter från världen över (se relaterat material) har D-vitamin en starkt förebyggande effekt på cancer, hjärt/kärlsjukdomar, benskörhet. Dessutom stärker D-vitamin immunförsvaret.
  • 90 % av vårt D-vitamin bildas av huden när den utsätts för UV-ljus.
  • Det spelar ingen roll om UV-ljuset kommer från ett solarium eller från solen.

Om studien

Du kan ladda ner en sammanfattning av studien, ”Johan Moan, Zoya Lagunova, Emanuela Cicarma, Lage Aksnes, Arne Dahlback, William B. Grant, Alina Carmen Porojnicu: Sunbeds as Vitamin D Sources” på www.sunlightresearchforum.eu.

Mediakontakt

Frank Harbusch, Secretary General European Sunlight Association a.s.b.l. (ESA), Chaussée de Charleroi 51, 1471 Loupoigne, Belgien.
Telefon: +32-67-670114
Telefax: +32-67-648048
E-post: europeansunlight@skynet.be
Hemsida: www.europeansunlight.eu

The European Sunlight Association (ESA)

ESA är en paraplyorganisation för solarieindustrin, och representerar 28 nationella föreningar och företag från 15 EU-länder samt Norge, Schweiz, Ryssland och USA. Huvudkontoret ligger i Belgien.

• Sjukdomar

• cancer