Ger handdesinfektion effekt egentligen?

Blogginlägg   •   Feb 01, 2017 09:17 CET

Handdesinfektion nämns ofta i samband med rutiner för handhygien. Framförallt när förkylningar, influensa och vinterkräksjuka härjar. Samtidigt hörs ibland röster som säger att handdesinfektion inte behöver användas. Vad gäller egentligen? Vi reder ut det.

Noga handhygien är ett av de vanligaste tipsen för att minska smittspridning och komma undan smittor. Främst innan du lagar mat och äter samt efter toalettbesök. Inom vården är det förstås av förklarliga skäl ännu viktigare med tydliga rutiner för handhygien och givetvis är god handhygien viktigt även då det inte är en sjukdomsperiod.

VAD SKA DU ANVÄNDA?

Det råder inget tvivel om att flytande tvål och vatten är det bästa för att få bort såväl smuts som bakterier och virus. Fast då ska du gnugga hela händerna och mellan fingrarna under minst 20 sekunder, tillsammans med tvål så att det bildas bubblor innan du sköljer av händerna.

Därefter är det torkpapper som gäller för att torka händerna torra, särskilt på offentliga toaletter samt gemensamma toaletter på arbetsplatser och i skolor.

Så vad är då vitsen med handdesinfektionen? Ska du bara strunta i den?

DÅ SKA DU ANVÄNDA HANDDESINFEKTION

Efter att du tvättat och torkat händerna är det faktiskt bra att gnugga in händerna med handdesinfektion. Men du ska se detta som ett komplement till rengöringsprocessen, inte som en ersättare för tvål och vatten.

Å andra sidan, har du inte tillgång till tvål och vatten eller om du vistas i en miljö där det finns risk för smittor är handdesinfektion ett mycket bra alternativ. Men du ska tänka på att handdesinfektion inte är effektivt på att ta bort själva smutsen och det är ju i den som bakterier och virus kan sitta fast.

(Inom vården krävs dock särskilt rena händer i många situationer. Handdesinfektion ska då alltid användas utöver tvätt med tvål och vatten.)

VILKEN NYTTA GER HANDDESINFEKTION?

I de flesta fall kan handdesinfektion hjälpa mot bakterier och somliga virus vilket därför gör att det är värt att använda.

Märk väl att vi säger "I de flesta fall". Men faktum är att en handdesinfektion med bevisat hög effekt på bakterier och virus har utvecklats - Deb InstantFOAM Complete®

Det är världens första skumhanddesinfektion som dödar upp till 99,999% av de vanligaste bakterierna och avdödar virus. Tester som har gjorts visar att den rår på såväl influensavirus, fågelinfluensan och det virus som orsakar vinterkräksjukan för att bara nämna några.

Kort sagt, tvättar du händerna och använder handdesinfektion med maximal funktion blir din handhygien komplett.

Kommentarer (0)