Över 135 miljoner kronor från privat finansiär till forskning i framkant

Ragnar Söderbergs stiftelse har från och med år 2012 två utlysningsomgångar. Det har nu blivit dags att presentera de beviljade anslagen i den andra omgången: ekonomiska vetenskaper och rättsvetenskap samt övriga mindre anslag.

Arbetet har skett i många led. Forskare har skrivit utförliga ansökningar, sakkunniga har bedömt förslag till forskningsprojekt och styrelsen har gjort noggranna avvägningar och därefter fattat de beslut som vi nu kan presentera. Ragnar Söderbergs stiftelse har glädjen att totalt under året ställa över 135 miljoner kronor till forskningens förfogande vid svenska universitet och högskolor. Vi kan därmed konstatera att det är ca 6 miljoner mer än förra året.

En ömsesidig vinst
– Vi är medvetna om att forskning tar tid, men väntar förstås ändå ivrigt på att få se de goda resultaten. Det är en förmån för oss som finansiär att forskarna nu ställer sina intellektuella resurser till förfogande för att använda sig av vår stiftelses resurser. Det blir en ömsesidig vinst, säger Kjell Blückert, vd för Ragnar Söderbergs stiftelse.

Blückert konstaterar vidare att vinnarna är de ambitiösa forskarna som har kvalificerade meriter och intressanta forskningsidéer. Vi bedömer att deras forskning är i framkant och kommer att främja det gemensamma goda.

Många goda uppslag
Stiftelsen har i vanlig ordning mottagit många goda uppslag till forskning, särskilt inom medicin men också till viss del inom ekonomi. Möjligheterna att finansiera god forskning är större än enbart våra resurser. Ansökningarna inom området rättsvetenskap har i år varit betydligt färre än vanligt. Orsakerna till detta vill Ragnar Söderbergs stiftelse utreda vidare.

Se hela listan på årets beviljade anslag här.

Ragnar Söderbergforskare i medicin
Den 26 oktober kungjordes resultatet av den första utlysningsomgången, Ragnar Söderbergforskare i medicin, läs pressmeddelandet här.

Läs mer om de åtta utvalda, yngre forskarna i medicin och se filmer om deras forskning.