Rebel´s of Sweden första tyska butik

Första viktiga steget taget

Under september har Rebel´s of Sweden skrivit avtal med Franziska Wanie/Cosmopolytan som därmed blir bolagets första tyska generalagent. Dessutom har man levererat en komplett uppsättning sadlar till den första butiken i Ehrenburg.
- Vi är otroligt förväntansfulla på utfallet, Franziska har ett otroligt driv och stort nätverk som kommer att ge oss många spännande kundkontakter. Per Martin Andrén är mycket nöjd med utvecklingen.
- Det vi ser på den tyska marknaden är både en stor del dressyrryttare/hästar men även mycket araber, distansryttare och fälttävlan. Samtliga dessa discipliner är och kommer att vara viktiga målgrupper för vår sadel. Sedan förstås, Tyskland är en STOR marknad med många hästar.

En snabb och effektiv förhandling tack vare Eurohorse

Per Martin fortsätter:
- Vi träffade Franziska under Eurohorse i våras och hade våra första möten där. Hon och hennes företag har flera års erfarenhet av den tyska och europeiska ridsportmarknaden och hon har jobbat mycket med både planering, produktsortiment och dessutom marknadsföring och försäljning. Goda kunskaper om hästens fysiologi såg vi som ett stort plus, och även erfarenhet av unghästhantering, inridning och förstås ett stort nätverk på kundsidan.

Bara en butik?

Det låter helt klart hoppfullt för Rebel´s i Tyskland, finns den något annat på gång förutom denna första butik?

Vi frågar tidigare VD och nu marknadsansvariga Tommy Anzelius, som fyller på:- Vi har under sommaren haft ett par möten med Business Sweden som varit mycket givande. Vi är uttagna som en av fyra deltagare i deras exportutbildning under vintern, och har haft diskussioner om att göra en marknadsöversikt/genomlysning på den Tyska ridsportmarknaden.- Kan vi hitta partners och intresserade större butikskedjor tror jag att vi både kan etablera oss och utveckla produkten/konceptet för den marknaden.

Framtiden - kommer svenska kunder vinna något på detta?

Absolut - i samverkan med vår nya generalagent har vi tillgång till en lagom stor ridanläggning, så jag ser framför mig en kombinerad ridsemester och sadelutprovning nästa sommar. Men naturligtvis kommer framför allt omfattningen av försäljningen på tysklandsmarknaden att få bl a positiva effekter på både produktutveckling och prislappen.

Hur då - en sadel är väl ett hantverk?

Förvisso - men vi har till skillnad från andra producenter en större andel i sadeln som är "skalbar" om man pratar industrispråk. Med större upplagor blir styckpriserna lägre. Vi gillar detta för att det kommer kunderna tillgodo, samtidigt som vi alltid ser till hästens bästa - vilket är anledningen till att vi startat detta företag överhuvudtaget.

Nästa steg?

Vi har en pågående process just nu med SEB Linköping och ALMI för att tillsammans med dem hitta ytterligare investerare/partners. Vi får fantastiskt stöd, och lägger så mycket tid vi bara hinner själva på sökandet. Förutom detta etablerar vi nya återförsäljare i Skåne samt en i Mälardalen/stockholm. Det kommer ut mer information omkring detta inom några veckor.