Europa - och Renova - minskar avfallet

Europa - och Renova - minskar avfallet

16 - 24 november är det åter dags för Minska avfallet-veckan som nu EU proklamerar för femte året i rad. Över hela landet genomförs olika aktiviteter som alla syftar till att minska avfallet.
Den 20 november arrangerar Renova tillsammans med Ekocentrum i Göteborg en helkväll omkring miljöfrågor och hur vi ska kunna minska avfallet.

Här är programmet i korthet:

Miljöarbete
Kurt Lindman och Viktoria Edvardsson från Renova diskuterar effektivt miljöarbete.

Affärsmodell för miljön
Chalmersforskaren Marcus Linder, som mottog Renovas miljöstipendium 2013, utvecklar sina tankar omkring cirkulär ekonomi. Hur blir företagets miljöengagemang lönsamt? Allt fler företag måste våga satsa på modern miljöteknik, även om det kan vara ett ekonomiskt vågspel. Lösningen kan ligga i att justera företagets affärsmodell, dvs på vilket sätt man skapar värde för kunden. Marcus har studerat så kallad återtillverkning som en framkomlig väg och en fungerande affärsmodell för lönsam miljöteknik.

Prisutdelning för Renovas miljötävling
Syftet med Renovas miljötävling är att stimulera eleverna att fundera över miljöfrågorna och använda sin kreativitet för att komma på smarta idéer eller lösningar på olika miljöproblem. Varje år utses en vinnande klass som får 10 000 kr. Årets uppgift är att föreslå en person, organisation eller ett företag som Västsveriges miljöhjälte 2013 och att också motivera sitt val.

OBS! Fram till den 8 november finns möjlighet att lämna in bidrag till tävlingen. Läs mer!

Välkommen!

Bilden är ett montage (Profu) där man placerat ett års hushållssopor i Göteborg på Nya Ullevi.