Riskkapital blir ännu viktigare för att skapa sysselsättning och nya jobb när det är motvind i den svenska ekonomin

I dag presenterade regeringen vårpropositionen 2013: Ansvar för jobb och trygghet. Regeringen framhåller bland annat att det krävs god tillgång till riskkapital för att främja företagsklimatet och entreprenörskapet. Regeringen anser att det är relativt lite riskkapital i de tidigaste faserna av ett företags etablering.

Svensk ekonomi är beroende av privat riskkapital. Mycket stor del av detta kapital kommer från internationella institutioner som investerar i Sverige. För att Sverige ska få fram tillräckligt med riskkapital behövs stabila spelregler. Vårpropositionen innehåller inga strukturåtgärder för att komma till rätta med problemen kring den osäkerheten som finns. Riskkapitalet blir ännu viktigare för att skapa sysselsättning och nya jobb när det är motvind i den ekonomiska utvecklingen. Det är därför tydliga regler runt riskkapitalet är viktigt, säger Gabriel Urwitz styrelseordförande i Svenska riskkapitalföreningen.

Det är positivt att regeringen ser över möjligheterna att samordna statens riskkapitalinsatser och stöd till kommersialisering. Det är dock viktigt att gå från ord till handling i tider av motvind. Politikens roll bör vara att skapa långsiktiga förutsättningar och i mindre utsträckning detaljstyra investeringar.  Ett stort problem för små tillväxtbolag är att det är svårt att rekrytera duktiga medarbetare eftersom de hellre stannar kvar i trygga och välbetalda jobb i mer mogna bolag. Beskattningen av personaloptioner i små tillväxtbolag borde förändras så att rekryteringsproblematiken av spetskompetens i
dessa företag kan lösas, framhåller Gabriel Urwitz.