Rostfritt kommer brett

Rostfritt kommer brett

Bättre korrosionsbeständighet och överlägsna hygieniska egenskaper är de klassiska fördelarna för rostfria kapslingar som ska skydda elektrisk utrustning i utsatta miljöer. Mindre uppmärksammat är livscykelkostnaden.

– Ser vi till den totala livscykelkostnaden kan kostnaden för rostfria kapslingar vara lika med, eller i  vissa fall, mindre än den för stålplåt, säger Per Magnusson,  produktchef för inkapslingar och mekanik på Rittal, en av världens ledande systemleverantörer för kapslingar.

Bakgrunden är att de rostfria kapslingarna används i miljöer som ställer krav på rengöring och hållbarhet. Den släta, hårda ytan av rostfritt stål möjliggör en mycket enklare och mer noggrann rengöring. Det ger en besparing. Dessutom har ytan större förutsättningar att motstå skador och livslängden på kapslingen ökar.

Två sorter rostfritt
Inom inkapslingsbranschen används i huvudsak två olika rostfria ståltyper beroende på vilken applikation och i vilken miljö den ska placeras: Rostfritt stål typ AISI 304 och syrafast rostfritt stål typ AISI 316L. Typen 304 består av 18-20 procent krom och 8-10,5 procent nickel. Typen 316L har en högre andel av nickel och tillsats av legeringen molybden (2 -3 procent). Molybdenet ger bättre beständighet mot punktfrätning och spaltkorrosion, i synnerhet i kloridrika miljöer.

– Det är viktigt att få hjälp av leverantören att välja rätt för att behålla de anti-korrosiva och hygieniska egenskaperna, betonar Per Magnusson.

Välj rätt skydd
Ett av de vanligaste användningsområdena för rostfritt stål i typ 304 eller 316L är i livsmedels- och dryckesindustrin. Förmågan att motstå rengöringsmedel och även de korrosiva egenskaperna hos de olika syror som finns i kött, mjölk, frukt och grönsaker gör detta val idealiskt för exempelvis styrsystemskåp som används i produktionen med öppna processer.

Om miljön är alltför kloridrik eller rengöringsförfarandet innebär användning av starkt frätande lösningsmedel, kan ett byte till en starkare sort av rostfritt stål vara nödvändigt. Som en allmän regel är typ 316L rostfria stål-kapslingar mer tillförlitliga i tuffa kemiska miljöer.

Exakt hur en metall korroderar i en given miljö är ofta svårt att förutse. Variabler som kan påverka  korrosionen inkluderar koncentrationen av pH, fuktighet, korrosivt material och temperaturen i omgivningen.

Ytfinhet och slipning
– För att öka korrosionsbeständigheten använder vi olika ytfinheter på våra produkter. Ytfinheten kan ytterligare förbättras genom slipning. Då har det stor betydelse om man slipar vertikalt eller horisontellt för att bakterier och rengöringsprodukter inte ska stanna kvar på ytan.

Special sortiment
Rostfria produkter har särskild tillämpning inom livsmedel, läkemedel, vatten- och kemiindustri, papper och pappersmassa, metall- och materialindustri, gruvindustri samt Off-Shore. Rittal har utvecklat
konceptet ytterligare.

– Vi erbjuder kapslingar av stålplåt alternativt rostfritt beroende på applikation. Därutöver har vi tagit fram en särskild produktlinje speciellt framtagen för öppna processer inom ”Food & Beverage”.  Produktområdet kallas för ”Hygienic Design” som är i rostfritt utförande där kapslingarna är särskilt utformade för att klara de tuffaste kraven för optimala hygienkrav.

– Kraven på hygien och även i vissa branscher spårbarhet på metallen ökar inom industrin och då är det rostfritt som gäller. Nu när vi även ser att livscykelkostnaden är intressant förväntar vi oss en
mycket snabb tillväxt, säger Per Magnusson.

Rittal, som ingår i den tyska koncernen Friedhelm Loh Group är världsledande inom apparatskåpssystem för industriautomation och fysisk IT-säkerhet. På Rittal Scandinavian ab hanterar 90 medarbetare 6 000 artiklar och 3 000 kunder. Dessa betjänas från huvudkontoret i Ängelholm, kontoren i Stockholm och Göteborg samt dotterbolagen i Norge och Finland. Omsättningen 2011 uppgick till drygt 755 MSEK.